Kolonisatie 6 – Schaduweenheid

Avatar Flow_
70
Even een korte samenvatting voor wie de reeks ‘Kolonisatie’ onbekend is. De reeks verhaalt over de mensen die kolonisaties opstarten op andere planeten. Dit doen ze aan de hand van portalen, die ze verkregen hebben van de Atils, een buitenaards volk die veel verder staat dan de mensheid. Bij het koloniseren van de planeten loopt er echter vanalles verkeerd waardoor Milla en haar team ingeschakeld worden om de kolonisten te helpen of te redden in geval van nood. Daarbij komen ze ook in contact met piraten die de kolonisatieschepen willen plunderen. In het vorige deel waren we getuige van Raylan, een piraat die onafhankelijk optreedt, die het agentschap saboteerde die de verloren arken opspoort. De reden hierachter wordt duidelijk in dit deel.

Intussen zijn we beland in het 6de verhaal van deze succesvolle reeks. In ‘Schaduweenheid’ worden de teams opgesplitst, waardoor er 2 verhaallijnen te volgen zijn. Enerzijds volgen we de groep met de Atil die binnendringen op een piratenschip en daar verontrustende zaken ontdekken, waarbij ze aangevallen worden door dezelfde monsters als in het vorige deel. Anderzijds stappen we in de sporen van Milla die een geheime basis infiltreert die gecompromitteerd is door piraten. Zij weten daar een laborante te redden die ontdekt heeft dat de Atils de mensen bedriegen door in hun levensreddende vaccin een middel toe te voegen die de mensen overal kan traceren. Weten Milla en haar team zich opnieuw te redden uit de moeilijke situaties? En welke rol speelt Raylan in dit verhaal ?

Opnieuw worden we in dit deel verwend met prachtige plaatjes. Tekenaar Vincenzo Cucca (Pandamonia, Anne) weet wederom te verbazen met sfeervolle locaties, knappe wezens, knallende actie, enzovoort. Als je de eerste pagina bekijkt, wordt je al meteen richting ruimte gekatapulteerd. Ook de mooie inkleuring doet hier veel aan, alle punten hiervoor! Het verhaal is terug van de hand van Scenarist Filippi Denis-Pierre (John Lord, Robbedoes en Kwabbernoot door, Zij schreven geschiedenis,…). Hij breit opnieuw een ok verhaal aan deze reeks, maar het begint iets teveel van hetzelfde te worden: Milla en haar team pikken een piratensignaal op, komen in een hachelijke situatie, weten zich eruit te knallen en als we geluk hebben, krijgen we een nieuw (klein) deel van het verhaal te weten. Een nieuwe insteek zou leuk zijn. Ook overlijden er een paar leden van het team, maar daar wordt vrij losjes over gegaan. Het idee van de wormgaten in het verhaal wordt dan wel weer mooi uitgewerkt.

Als je van Science-fiction houdt, mag je deze reeks niet links laten liggen. De originele setting van het redden van kolonisten en de prachtige werelden zullen je niet onberoerd laten. Nu enkel een nieuwe schwung voor de volgende delen !

3,8/5 sterren
Geplaatst op 10/06/2022 Citeren
Avatar
Flow_
Geplaatst op 10/06/2022
Crew
Avatar $tripofiel
3312
Je prikkelt mijn nieuwsgierigheid, maar dat is de bedoeling zeker! 😜

Hopelijk kan ik deze zomer eens verder doen aan mijn boekenkasten en op mijn gemak een stripje lezen. 🫣
Geplaatst op 11/06/2022 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 11/06/2022
Avatar Flow_
70
Origineel geplaatst door $tripofiel
Je prikkelt mijn nieuwsgierigheid, maar dat is de bedoeling zeker! 😜

Hopelijk kan ik deze zomer eens verder doen aan mijn boekenkasten en op mijn gemak een stripje lezen. 🫣


Hallo,
als het een goede reeks betreft, mag het ook gezegd worden. ;)
Als je een fan bent van Conquests, Renaissance, Mass Effect (game),...gaat dit zeker je ding zijn!

Veel leesplezier! :)
Geplaatst op 11/06/2022 Citeren
Avatar
Flow_
Geplaatst op 11/06/2022