De Slang en de Coyote

Een spijtoptant is een verdachte die een deal sluit met het openbaar ministerie om in ruil voor onthullende verklaringen strafvermindering of kwijtschelding te bekomen. In 1970 startte Gerald Shur met een getuigenbeschermingsprogramma, Het Witness Security Program (WITSEC). Vermits de directeur van de FBI, J. Edgar Hoover, oorspronkelijk geen fan was van dit plan, moest men kunnen uitpakken met prima resultaten. Joe 'geniet' van dit programma maar moet een tweede keer komen getuigen. Dat zint hem helemaal niet. Zijn nieuwe identiteit kan dan in de spots komen te staan. US Marshal Carl Crews moet hem in de gaten houden.

Via flashbacks, in zwart-wit, komen we te weten hoe Joe zich tijdens de drooglegging had misdragen en rijk werd... zelfs ten koste van zijn 'vrienden'. Vrienden die hij nu liever niet meer zou tegenkomen. Maar is de US Marshal wel te vertrouwen? Zijn enige echte vriend (?) is een coyote die van hem steeds een andere naam krijgt. Samen maken ze een wondermooie, eenzame roadtrip in zijn camper door het Amerikaanse Wilde Westen. En wie weet, misschien komen ze zijn dochter, Monica, wel eens een keertje tegen. Zou ze dan met hem willen spreken?

De tekeningen van Philippe Xavier (Kruistocht, Conquistador, Winter 1709, Tango) lijken wel gecomponeerd uit de teksten van Matz (De Killer, Countdown, Cycloop, Tango). De bloedmooie landschappen, neonlichten en dorre woestijnen klinken als muziek in de oren.

Verder is het genieten van vele, leuke verwijzingen (Xavier maakte zich op Facebook een beetje druk dat zijn lezers die niet opmerkten):
p. 26 + p.63: Vesper
p.30: Marini en ook Bruno Brazil en Jerry Spring
p.45: Noir Burlesque
p.49: Tango was here + p.81: Tango (Comic Books & Stuff)
p.104: The Matza Diner (Best Hamburgers & Shakes in Town)
Ook prachtige filmaffiches doen ons zin krijgen deze klassiekers opnieuw te bekijken:
12 Angry Men (1957) met Henry Fonda (p.104-105)
Touch of Evil (1958) met Charlton Heston, Orson Welles (p.105)
Rebel Without a Cause (1955) met James Dean (p.106)
Vertigo (1958) met Kim Novak, James Stewart (p.106)

Een album om te blijven herlezen!
Geplaatst op 01/11/2022 Citeren
Avatar
Thorgal57
Geplaatst op 01/11/2022
Avatar Wijnand
239
Mooie recensie. Ik ga het boek zeker lezen. Ik heb wel een vraag. Bij andere recensies kan ik met een duimpje aangeven dat ik het een waardevolle recensie vind. Bij jou komt dit niet in beeld. Moet jij die mogelijkheid misschien inschakelen?
Geplaatst op 02/11/2022 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 02/11/2022
Origineel geplaatst door Wijnand
Mooie recensie. Ik ga het boek zeker lezen. Ik heb wel een vraag. Bij andere recensies kan ik met een duimpje aangeven dat ik het een waardevolle recensie vind. Bij jou komt dit niet in beeld. Moet jij die mogelijkheid misschien inschakelen?


Mijn recensies worden niet geplaatst. Dan kan je het duimpje uiteraard niet gebruiken.
Geplaatst op 02/11/2022 Citeren
Avatar
Thorgal57
Geplaatst op 02/11/2022
Avatar Wijnand
239
Wat bedoel je met niet geplaatst?
Geplaatst op 02/11/2022 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 02/11/2022
Origineel geplaatst door Wijnand
Wat bedoel je met niet geplaatst?


De beheerders vinden ze niet goed.
Geplaatst op 02/11/2022 Citeren
Avatar
Thorgal57
Geplaatst op 02/11/2022
Crew
Avatar woelfie
4089
Sommigen vinden ze goed, anderen niet, ik vind ze niet slecht maar gewoon verwarrend, maar dat maakt eigenlijk niet uit.
Voor zover ik weet worden ze wel geplaatst als ze in het forum "Recensies" gepost worden (mogelijk automatisch, maar ik weet daar niet veel van), en hier zit je in het forum "Algemene stripdiscussies".
Geplaatst op 04/11/2022 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 04/11/2022
Crew
Avatar Surya
13248
Neen, dat gebeurt niet automatisch. Een moderator moet het doen.
Geplaatst op 04/11/2022 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 04/11/2022
Crew
Avatar Veter
7831
En ik heb ze verplaatst naar dit onderdeel omdat ik het niet goed genoeg vond om als officiële recensie op de homepage te staan. Een lange beschrijving van de inhoud, een opsomming van verwijzingen, en een paar vreemde zinnetjes als "recencie".
Ik kan me op basis van deze tekst geen voorstelling maken of het de moeite zou zijn deze strip al dan niet aan te schaffen.
Maar de tekst is niet verwijderd he, die staat hier, kan gelezen worden, en er kan commentaar op gegeven worden.
Geplaatst op 04/11/2022 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 04/11/2022
Avatar Wijnand
239
Veter,

Misschien is iets meer respect voor de gebruikers van deze site, en die deze recensies lezen, hier op zijn plaats.
Wij zijn denk ik zelf wel in staat om te bepalen of een recensie goed is of niet.
Daar ligt de taak van een moderator volgens mij ook niet.
Geplaatst op 04/11/2022 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 04/11/2022
Crew
Avatar Veter
7831
Dat vind ik dus wél.
Als we ons willen profileren als Nederlandstalige referentiesite voor strips (mét recencies), vind ik dat we ook een minimum aan kwaliteit kunnen vragen, en dat het de taak van de moderators is om daar over te waken.
Ik apprecieer de moeite, en dat doet ook niets af aan mijn respect voor jouw mening, of die van andere gebruikers.
Geplaatst op 04/11/2022 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 04/11/2022