Lidwoorden in titels

Hallo stripfans,
Ik lig overhoop met wat te doen met lidwoorden in titels. Neem bvb. "Het ultimatum", album nr. 2 in de (uitstekende) reeks "De partners". Ik gebruik overigens ComicRack om mijn verzameling digitale strips te beheren, maar dat doet er niet toe. Voor de reeks gebruik ik dan "Partners, De" maar voor de titel van het album "Het ultimatum", wat nogal tegenstrijdig is. In het ene geval (reeks) verplaats ik het lidwoord naar achter zodat de reeksen netjes gesorteerd worden op titel zonder voorafgaand lidwoord, maar de albums behouden het lidwoord aan het begin, en aangezien albums in een reeks doorgaans op nummer gesorteerd worden werkt dat prima. Maar het zit me een beetje dwars, die tegenstrijdigheid.
Bedankt voor jullie tips/meningen hieromtrent!
Groetjes,
Stefan
Geplaatst op 08/12/2022 Citeren
Avatar
stefanaalten
Geplaatst op 08/12/2022
Crew
Avatar woelfie
4090
Ik denk dat het te maken heeft met het sorteren. Het sorteer-algoritme houdt rekening met de eerste letter, dus dan zouden alle reeksen met het lidwoord "de" onder de "d" komen te staan, dus dat is niet echt een goede optie. Daarom moet je bij het invoeren van een reeks het lidwoord achteraan zetten, en dan is er een ander (veel eenvoudiger) algoritme dat dat lidwoord weer vooraan weergeeft (ik heb het nog niet geprobeerd, maar het zou me niet verwonderen dat het ook werkt met andere woorden).

Voor de strips is dat algoritme niet nodig omdat je nooit sorteert op stripnaam, maar wel op nummer ofwel op reeks (waar ze dan ook weer met oplopend nummer opgelijst worden). Het toon-het-lidwoord-vooraan-algoritme is niet gedefinieerd voor de stripnaam dus daar werkt dat niet.
Geplaatst op 08/12/2022 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 08/12/2022
Crew
Avatar Surya
13250
Correct, die keuze is helemaal gemaakt vanuit technische overwegingen.
Geplaatst op 08/12/2022 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 08/12/2022