Onderhoud en rust... / oktober

Avatar Striphens
446
Deze maand is er niet heel veel veranderd @ StripINFO.be.

  • De maand begon met een kleine uitbreiding van de persoonlijke collectie: een ja/nee veld werd toegevoegd dat aangeeft dat het boek "digitaal" in bezit is. Dit wordt ook op diverse schermen en op de printbare lijst afgebeeld.
  • Geintje: De admin heeft nu de mogelijkheid om bij elke (nieuwe) header aan te geven uit welke strip het fragment is geknipt: Eerder al kon je door te klikken op het logo linksbovenin die betreffende strip focussen.
  • Diverse data die niet correct (meer) in de database zitten zijn verwijderd. Ik denk dat dat komt doordat gebruikers (met een collectie) vertrekken bij StripINFO. Maak voor de zekerheid geregeld een uitgebreide Printbare lijst als back-up.
  • In detailscherm van een strip brengen sneltoets-p en sneltoets-n je direct naar vorige, respectievelijk volgende deel in de reeks. Een slordigheidje hier is dat het werkt op het onderste boek in beeld (alle versies hebben dezelfde sneltoets, de onderste is geldig).
  • Ik zag dat het aantal stemmen al een tijdje niet meer werden ge-update. Voor XIII Zwarte vrijdag (de meest 'begeerde' strip) stond de teller op 199, terwijl dat er inmiddels alweer 235 zijn (De Chninkel ging van 206 naar 226)... De overige tellertotalen zijn wel veel recenter.


En dan dit...
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door Wijnand
Waarom is een nieuwe website eigenlijk nodig als de huidige steeds beter gaat functioneren?
Je loopt dan het risico dat in de nieuwe site weer allerlei kinderziektes zitten.

Omdat de oude code moeilijker is in onderhoud en op een oudere versie van PHP draait. Dat kan voor veiligheidsproblemen zorgen en heeft ook een impact op performantie.
Mijn doel met de nieuwe site was om hem makkelijk te maken om de upgraden en functies aan toe te voegen.

Tja, daar heeft Surya best een punt. De oude kern van de site is inmiddels nu zelfs zo oud dat de veiligheid wat dat betreft volgens mij niet zo zeer in het geding is (want niet interessant/gangbaar). Elke week komen er een tiental 'boefjes' langs die zich registreren en er was eens een spam-bericht in het forum gevallen. Ik heb de minimum leeftijd voor het plaatsen van forum-artikelen op 7 jaar gezet (dat snappen de meeste bots niet) en zo nu en dan ontzeg ik spam-boefjes de toegang tot de website. Waarom zou iemand van ver weg zich registreren en vervolgens niets meer doen met de site, niet eens meer opnieuw inloggen?

Maar... qua ontwikkeling is het inderdaad niet altijd even eenvoudig. De inmiddels complexe site is echt "gegroeid" en bij nader inzien was her en der een nieuwe aanpak beter geweest. Op het gebied van efficiëntie en performance is het wel eens mogelijk om queries (databaseraadplegingen) sneller te maken, maar vaak heeft dat toch voeten in de aarde. Ik ben alleen superhuiverig om het geheel totaal over de kop te gooien. Ik mis de steun van studenten (een studieperiode is een te korte termijn om stabiele basis op te zetten) en het blijft, zoals het altijd was, hobbywerk.
We (ik, maar meer nog de mods) doen ons best, de komende maand weer.

Verzamel, registreer en lees ze!
Geplaatst op 29/10/2023 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 29/10/2023
Crew
Avatar Veter
7840
❤️
Geplaatst op 29/10/2023 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 29/10/2023
Crew
Avatar $tripofiel
3313
🔝
Geplaatst op 29/10/2023 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 29/10/2023
Avatar konijn1
10
Top weer, iedereen die aan de (verbeterde) site meewerkt bedankt , chapeau
Geplaatst op 29/10/2023 Citeren
Avatar
konijn1
Geplaatst op 29/10/2023
Crew
Avatar Surya
13261
Bedankt voor je aanhoudende inzet!
Geplaatst op 29/10/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 29/10/2023
Hartelijk bedankt!
Geplaatst op 03/11/2023 Citeren
Avatar
Jan Martens
Geplaatst op 03/11/2023