Askell, de waterwereld

Avatar kabouter
100
Askell is één van de vele bekende fantasy reeksen van Arleston. In zijn eerste echte fantasy reeks 'De Cartografen' (van 1992) was de wereld volledig volgebouwd zodat het één grote stad. In deze reeks (van 1993) is de wereld één grote oceaan en nog wat later (in 2000) zou 'Opaal' de wereld van het woud worden...

In het eerste deel 'Het goddelijke smeersel' leren we de wereld van Askell met z'n grote oceanen en duizenden kleine eilanden beter kennen. De wel erg lenige danseres Cybil (ze kan overigens ook goed met een zweep omgaan, Lara Croft eat your heart out) verlaat haar werkgever met wat hulp van de stoere krijger Dao X'ian, gewezen soldaat, maar nu freelancer (een duidelijke inspiratie voor de latere trollen). Beiden 'overtuigen' in de haven de laffe dichter en kunstenaar Keresquin van Villoque zodat ze zijn schip mogen gebruiken als vervoermiddel. Op dat schip is Titel de dappere scheepsjongen en verder zowat het manusje van alles (zijn rol wordt ook wel groter naarmate de reeks vordert). Ondertussen wordt in het paleis op het eiland Vocabel het recept van het goddelijke smeersel gestolen, dit smeersel zorgt ervoor dat zelfs de diepste wonden binnen enkele uren genezen. De professionele dief is Brumaire korte-dolk, die ook een begaafd messenwerper is (what's in a name). En zoals te verwachten komen onze vijf helden tesamen maar na wat schermutselingen worden ze uiteindelijk veroordeeld tot de galei.

Het tweede deel begint met de inscheping van onze helpen op een schip dat jacht maakt op Skorillen, grote zeedieren die een ingrediënt zijn van het goddelijke smeersel. Na de vangst van één van deze monsters kunnen onze helden ontsnappen en keren ze weer naar Vocabel om de formule van het goddelijke smeersel terug te bemachtigen. Aldus vormen de eerste 2 delen eigenlijk een mooi afgesloten verhaal (weliswaar met een open einde).

Het derde deel begint als onze vrienden op weg zijn naar de Brazonte archipel voor een groot toernooi, maar een storm gooit roet in het eten en zorgt ervoor dat Cybil gescheiden raakt van de rest van de groep. De rest van het verhaal speelt zich voornamelijk af op de archipel van Galaske, daar wordt gedoken naar koralen in diverse maten en gewichten, het bloedkoraal is daarvan het meest waardevolle maar uiteraard ook het moeilijkst te bemachtigen. Op het einde van deel 3 staat de poort naar verdere delen weidt open, maar ondertussen wachten we nu al 13 jaar op een vervolg dat er mogelijk zit aan te komen, het is alleen te hopen dat we dan niet nog eens zo lang moeten wachten op deel 5.

De verhalen bevatten alle elementen die we van Arleston gewend zijn: de verklarende tekstkaders in de hoeken van de tekening, de humor, de afkeer van de kerk (want ook hier is er een priesterorde die de macht stevig in handen heeft) en dan is er nog de erotiek... In de Cartografen was seks ook al een groot onderdeel van het verhaal, hier is dat niet anders, de vrouwen hebben meestal weinig om het lijf en borsten en billen worden veelal duidelijk in beeld gebracht (wat een waarschijnlijke verklaring kan zijn voor de populariteit van deze reeks). Voor Mourrier is het zijn eerste reeks, maar hij brengt het er zeer goed vanaf, de tekeningen zijn klaar en duidelijk.

Kortom een geweldige fantasy/avonturen reeks die wel enkel geschikt is voor de iets oudere lezers...
Geplaatst op 17/09/2008 Citeren
Avatar
kabouter
Geplaatst op 17/09/2008
Crew
Avatar T.I.A
3660
Mooie recentie vooral de link naar de andere reeksen zodat een niet kenner ook een beetje een beeld heeft van het "totaal" beeld van een schrijver... namelijk
De wereld als Stad, Zee, Woud
Mooi :)
;)
Geplaatst op 21/09/2008 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 21/09/2008
Avatar Aaron
62
Jajaja... allemaal goed en wel... maar waar blijven die vervolgverhalen ???
Ik heb al zo'n 3 albums maar daar blijft het bij vrees ik.
Geplaatst op 19/12/2008 Citeren
Avatar
Aaron
Geplaatst op 19/12/2008
Avatar i_Kdtje
156
ik zal es naar ronny matton bellen of die geen zin heeft in de voortzetting van de reeks ;)
Geplaatst op 19/12/2008 Citeren
Avatar
i_Kdtje
Geplaatst op 19/12/2008
Crew
Avatar Surya
13249
't Is allemaal den tekenaar zijn fout, maar hij heeft belooft dat ie OOIT komt...
Geplaatst op 19/12/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 19/12/2008
Avatar jos
19
heb deel 1 en 3 gekocht in Valkenswaard op de beurs.
3 was niet te vinden.iemand van jullie soms dat deel te veel?
deel 1 heb ik gelezen en vind het een mooie strip, maar wel enkel voor volwassenen. :D
Geplaatst op 29/08/2011 Citeren
Avatar
jos
Geplaatst op 29/08/2011
Crew
Avatar Veter
7832
Deel 2 is een "moeilijk nummer", als je het ergens tegenkomt, kost het stukken van mensen. (SC versie toch, de HC weet ik niet)
Geplaatst op 29/08/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 29/08/2011
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Ik weet nog wel ene zitten, maar zal eens gaan kijken naar de prijs & iets laten weten ... wordt vervolgd! :)
Geplaatst op 29/08/2011 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 29/08/2011
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door $tripofiel
Ik weet nog wel ene zitten, maar zal eens gaan kijken naar de prijs & iets laten weten ... wordt vervolgd! :)

'k Ben wel benieuwd. 3 jaar geleden delen 1 tem 3 gekocht op de Gentse Stripbeurs voor respectievelijk €4,50 - €19,50 en €6. Gemiddeld een €10 per deel dus (eigenlijk meer dan ik gewoon ben uit te geven aan een SC).
Geplaatst op 29/08/2011 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 29/08/2011
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Dan heb je wel heel veel geluk gehad om €10 gemiddelde te halen! 8)

Hem hem al drie keer gevonden in een reeks, maar ze verkopen hem niet los ... :(
Geplaatst op 29/08/2011 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 29/08/2011
op catawiki haalt die nummer 2 blijkbaar vlot 30 euro. En dat voor een fantasyverhaaltje.

Ik heb er 2,5 euro voor betaald (jaren geleden weliswaar).
Geplaatst op 29/08/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 29/08/2011
Crew
Avatar Veter
7832
Op de laatste Gentse stripsbeurs ben ik er eentje tegengekomen, en ik denk dat daar toen rond de €40 voor gevraagd werd. Ik heb die dus heel snel netjes teruggezet. :rolleyes:
Geplaatst op 29/08/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 29/08/2011
Crew
Avatar Surya
13249
Ik heb 'm ook nog gevonden voor €3 ofzo :)
Geplaatst op 30/08/2011 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 30/08/2011
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Ik heb er ééntje voor €???, te nemen of te laten ... Jos? :D
Geplaatst op 04/11/2011 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 04/11/2011
Avatar jos
19
sorry,te laat. krijg deel 2 voor kerstmis van dochter.
zou met verzending 25 euro gekost hebben.
maar toch bedankt om te helpen zoeken

en laat kerstmis nu maar komen :D
Geplaatst op 09/11/2011 Citeren
Avatar
jos
Geplaatst op 09/11/2011
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Okidoki is dan voor een andere gelukkige! :)
Geplaatst op 10/11/2011 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 10/11/2011
Avatar Striphens
439
Ik had gisteren een mazzeltje. Alle drie de delen voor E1 per stuk. En wat een goed verhaal!
Geplaatst op 25/01/2022 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 25/01/2022
Crew
Avatar Surya
13249
Amai, steal!
Geplaatst op 25/01/2022 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 25/01/2022
Avatar Striphens
439
Vandaag in Leeuwarden: deel 1 en 3, ieder Eur. 2.5. Koopjes bestaan nog wel. Ga ik ze maandag voor iemand ophalen?
Geplaatst op 04/03/2022 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 04/03/2022