Wow, wat een daling!

Crew
Avatar Surya
13249
Enkele mensen waren blijkbaar niet zo in de wolken met de Watchmen integrale, en die is dan ook van positie 1 naar 2010 gedaald 8o

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=79574
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 06/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Surya
Enkele mensen waren blijkbaar niet zo in de wolken met de Watchmen integrale, en die is dan ook van positie 1 naar 2010 gedaald 8o

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=79574


dat vind ik toch wel heel straf (bijna op het frauduleuze af :D )
dan lijkt mij dat er op een dag een stem of 10 is bijgekomen?
en ook: 32 man heeft em gelezen, en 43 gestemd...

nu persoonlijk vind ik dat ook verre van de beste strip ooit, heb mezelf bij momenten zelfs moeten pushen om er helemaal door te raken, maar nog altijd meer dan degelijk, gezien een superheldenverhaal dat niet compleet belachelijk is :D

Maar voor dit soort verhaal (voor de diepe inzichten moet je het niet doen, die zijn op het niveau van de betere actiefilm) vind ik dat het vooral vlot moet lezen en een hoog pageturnergehalte moet hebben, en dat ontbrak voor mij toch.
ik denk trouwens ook dat de integrale uitgave het verhaal geen goed doet. Alle info wordt regelmatig herhaald, met het oog op mensen die de hoofdstukken met enige tussentijd lezen natuurlijk, maar daardoor net wordt het erg langdradig als je in 'een keer' probeert te lezen.
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 06/06/2009
Avatar the pope
1908
heb even geteld.
eergisteren (nadat ik mijn score ingaf), stond hij op 9.26. ik ben niet meer honderd procent zeker van het aantal stemmen, maar het waren er minstens 26, en wat logisch redeneerwerk leert ons dat het er maximum 33 waren (43*7.15=307.45)
Dat zou dus betekenen dat er op twee dagen tijd ofwel 17 mensen (zou meer dan de helft zijn van het totaal aantal lezers tot dan toe) gemiddeld 4/10 hebben gegeven, of dat er 10 mensen 0 gegeven hebben, of iets daartussen. Op twee dagen tijd.

dat kàn gewoon niet

edit: of er hebben een aantal mensen hun score grondig aangepast, maar dat lijkt me nog minder waarschijnlijk
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 06/06/2009
Crew
Avatar Surya
13249
Een 0 geven kan niet. Het is inderdaad verdacht. Ik heb enkele oplossingen voor dit soort toestanden in gedachten, maar ik ben er nog niet uit wat het beste is.
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 06/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Surya
Een 0 geven kan niet. Het is inderdaad verdacht. Ik heb enkele oplossingen voor dit soort toestanden in gedachten, maar ik ben er nog niet uit wat het beste is.

ja soit 0.1 dan, dat doet er voor de rest van de redenering weinig toe.

kan jij de individuele scores zien in je db?
of zijn er op korte tijd verschillende nieuwe leden met dezelfde IP aangemaakt?
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 06/06/2009
Crew
Avatar Surya
13249
Het probleem zijn de meerdere uitgaves. Je kan elke uitgave een andere score geven. Ik denk dat ik dat ga veranderen. Als een strip 10 uitgaves heeft, zoals deze, kan 1 gebruiker dus ook 10 stemmen uitbrengen, en dat slaat op niets natuurlijk.
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 06/06/2009
Crew
Avatar Surya
13249
Ik heb het handmatig wat bijgestuurd. De code doe ik later nog.
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 06/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Surya
Het probleem zijn de meerdere uitgaves. Je kan elke uitgave een andere score geven. Ik denk dat ik dat ga veranderen. Als een strip 10 uitgaves heeft, zoals deze, kan 1 gebruiker dus ook 10 stemmen uitbrengen, en dat slaat op niets natuurlijk.


true
well done
en hop dat scheelt meteen een pak (y)
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=79574
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 06/06/2009
Crew
Avatar fluiten
7775
Problemen mee dat jullie lievelingstrip naar beneden dondert?????

:D
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 06/06/2009
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door fluiten
Problemen mee dat jullie lievelingstrip naar beneden dondert?????

:D

Aha, dus hier zit de dader! X( :P
Geplaatst op 06/06/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 06/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door fluiten
Problemen mee dat jullie lievelingstrip naar beneden dondert?????

:D


Origineel geplaatst door the pope
nu persoonlijk vind ik dat ook verre van de beste strip ooit, heb mezelf bij momenten zelfs moeten pushen om er helemaal door te raken, maar nog altijd meer dan degelijk, gezien een superheldenverhaal dat niet compleet belachelijk is :D

Maar voor dit soort verhaal (voor de diepe inzichten moet je het niet doen, die zijn op het niveau van de betere actiefilm) vind ik dat het vooral vlot moet lezen en een hoog pageturnergehalte moet hebben, en dat ontbrak voor mij toch.
ik denk trouwens ook dat de integrale uitgave het verhaal geen goed doet. Alle info wordt regelmatig herhaald, met het oog op mensen die de hoofdstukken met enige tussentijd lezen natuurlijk, maar daardoor net wordt het erg langdradig als je in 'een keer' probeert te lezen.
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar exnerd
35
Ik heb deze strip aangekocht op basis van de score op deze website. Ik ben een kleine twee jaar bezig met mijn stripcollectie uit te breiden en dit is één van mijn weinige miskopen (Vigilantes was ook serieus overroepen) in het voorbije jaar. Ik vind er niks aan. Het is zeker geen pageturner, je moet je echt doorworstelen. Nu ja, smaken verschillen nu eenmaal.
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
exnerd
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door exnerd
Ik heb deze strip aangekocht op basis van de score op deze website. Ik ben een kleine twee jaar bezig met mijn stripcollectie uit te breiden en dit is één van mijn weinige miskopen (Vigilantes was ook serieus overroepen) in het voorbije jaar. Ik vind er niks aan. Het is zeker geen pageturner, je moet je echt doorworstelen. Nu ja, smaken verschillen nu eenmaal.


een miskoop ga ik het niet noemen, maa rik heb inderdaad soms ook moeten duwen om er door te raken.
het is trouwens een algemeen gegeven dat deze heel hoog scoort in lijstjes, niet enkel op deze website, dus er zal waarschijnlijk voor velen toch wel iets van aan zijn
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar Tristan
71
Origineel geplaatst door the pope
Origineel geplaatst door exnerd
Ik heb deze strip aangekocht op basis van de score op deze website. Ik ben een kleine twee jaar bezig met mijn stripcollectie uit te breiden en dit is één van mijn weinige miskopen (Vigilantes was ook serieus overroepen) in het voorbije jaar. Ik vind er niks aan. Het is zeker geen pageturner, je moet je echt doorworstelen. Nu ja, smaken verschillen nu eenmaal.


een miskoop ga ik het niet noemen, maa rik heb inderdaad soms ook moeten duwen om er door te raken.
het is trouwens een algemeen gegeven dat deze heel hoog scoort in lijstjes, niet enkel op deze website, dus er zal waarschijnlijk voor velen toch wel iets van aan zijn



Blasphemy! ;)
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
Tristan
Geplaatst op 07/06/2009
Persoonlijk denk ik dat Watchmen niet als pageturner bedoeld is en dat Vigilantes niet overroepen is op deze website, want het album staat op nummer 7 in de lijst van slechtste strips.
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 07/06/2009
Crew
Avatar T.I.A
3660
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er ook moet doorworstelen... ik ben ongeveer aan de helft.
Het is een mooi verhaal hoor begrijp me niet verkeerd maar zoals al gezegd gaat het tergend traag vooruit... en ik ben gewend Marvel te lezen dus dat zegt genoeg :D
(ik ben blij dat ik het nederlandse exemplaar heb gekocht ik zou het einde niet halen in de Engelse versie... )

Ik denk dat m n score tss de 6 en 7 zal hangen, het is niet omdat ik wil dat het rapper gaat dat het verhaal niet goed is, mijn score zal louter gabaseert worden op het verhaal niet op de tijd dat ik het uitlas...
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar the pope
1908
als het een troost mag zijn, rond de helft is het wel het meest tergend
naar het einde vond ik het weer beteren
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar Tristan
71
Dit toont eigenlijk nog maar eens aan hoe grensverleggend Moore nu eigenlijk wel niet was. Hij maakte zijn "comic" zo literair en uitgebreid, dat zelfs de die-hard comic readers er moeite mee hadden het te doorworstelen. :]

En sinds wannner moet een comic snel uitgelezen kunnen worden? Ik vind het juist geweldig als ik mijn money's worth krijg en veel tijd moet investeren in die comic. Zolang het verhaal maar goed is, toch? Zijn wij als cultuur zo gehaast geworden dat wij niet eens meer van een lang (goed) verhaal kunnen genieten? :(

En damn mensen, hetgeen Moore in zijn Watchmen stopt qua thematiek, dat VERDIENT een lang verhaal. Een 100-tal pagina's is daar echt niet genoeg voor hoor.


Rant over. ;)
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
Tristan
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Tristan
Dit toont eigenlijk nog maar eens aan hoe grensverleggend Moore nu eigenlijk wel niet was. Hij maakte zijn "comic" zo literair en uitgebreid, dat zelfs de die-hard comic readers er moeite mee hadden het te doorworstelen. :]

En sinds wannner moet een comic snel uitgelezen kunnen worden? Ik vind het juist geweldig als ik mijn money's worth krijg en veel tijd moet investeren in die comic. Zolang het verhaal maar goed is, toch? Zijn wij als cultuur zo gehaast geworden dat wij niet eens meer van een lang (goed) verhaal kunnen genieten? :(

En damn mensen, hetgeen Moore in zijn Watchmen stopt qua thematiek, dat VERDIENT een lang verhaal. Een 100-tal pagina's is daar echt niet genoeg voor hoor.


Rant over. ;)


sorry, maar niet mee eens

als ik een goede film met diepgang wil zien, ga ik niet naar een actieblockbuster kijken, maar naar een film mèt inhoud. Als ik naar een actiefilm kijk, wil ik dat er vaart inzit en een goede spanningsboog, en mik ik dus op puur ontspanning, niet op semi-filosofish gewauwel.-
films die beide op een deftige manier combineren zijn quasi-onbestaande, actiefilms die toch allerlei diepgang zoeken in hun vergezochte thematiekjes, stellen op dat gebied bijna altijd teleur. en dan eindig je met iets als the matrix.

watchmen is voor mij typisch het stripverhalenequivalent hiervan: een goed uitgangspunt voor een (vrij intelligente) actiecomic, maar in een poging om nog meer literaire kwaliteit te vinden, wordt te veel hooi op de spreekwoordelijke vork genomen en dan krijg je enerzijds een actiestrip waar de vaart uitgehaald is en anderzijds een 'intelligentere' strip die niet op niveau is en bovendien langdradig.

Al bij al vond ik het bij watchmen nog redelijk meevallen, maar dat de integrale bij momenten enorm redundant is (ik vermoed dat het beter werkt als je de episodes met enige tussenpoos leest), kan je toch niet ontkennen?
dus jawel teveel pagina's (of toch in elk geval te veel lijnen tekst, want die veel enorm in herhaling).
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar Tristan
71
Maar Watchmen is geen actiecomic. :) Het komt toch in ieder geval bij mij niet over als één. Dat was ook de bedoeling van Moore. Het hangt er ook echt wel van af wat je nu juist zoekt in een comic. Ik heb bv niks liever dan dat ik meer backstory krijg, maar dit kan voor een ander natuurlijk juist het tegenovergestelde zijn. Niks mis mee.

Maar zeggen dat Watchmen teveel hooi op zijn vork neemt, of als "intelligente" strip niet op niveau is, daar kan ik me moeilijker in vinden. Meningen verschillen, dus ik ga hierrond geen lang aanslepende discussie voeren.

Zelf heb ik nooit de afzonderlijke issues gelezen. En dat van in herhaling te vallen heb ik nooit opgemerkt. Kan je daar een vb van geven? Je bedoelt die krantenberichten toch niet? Want die zijn in mijn opinie geniaal en dragen zeer veel bij aan het verhaal. ;)
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
Tristan
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar exnerd
35
Ik heb de Integrale van Watchmen als kennismaking met het comic genre. Maar ik vind het gegeven van superhelden zo surrealistisch. Het zal wel aan mijn 'europese' smaak liggen dat ik die amerikaanse superheros niet kan smaken. Ik moet toegeven dat het me eigenlijk wel verwonderd. Ik kan best een fantasy verhaal smaken, maar die stadsomgeving is voor mij te realistisch om daar surrealitische personages te plaatsen.
Een bos met trollen en nimfen vind ik aanvaardbaarder dan een stad met superheros ...

Ik zal toch proberen verder te worstelen in het gegeven.
Geplaatst op 07/06/2009 Citeren
Avatar
exnerd
Geplaatst op 07/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Tristan
Maar Watchmen is geen actiecomic. :) Het komt toch in ieder geval bij mij niet over als één. Dat was ook de bedoeling van Moore. Het hangt er ook echt wel van af wat je nu juist zoekt in een comic. Ik heb bv niks liever dan dat ik meer backstory krijg, maar dit kan voor een ander natuurlijk juist het tegenovergestelde zijn. Niks mis mee.

Maar zeggen dat Watchmen teveel hooi op zijn vork neemt, of als "intelligente" strip niet op niveau is, daar kan ik me moeilijker in vinden. Meningen verschillen, dus ik ga hierrond geen lang aanslepende discussie voeren.

Zelf heb ik nooit de afzonderlijke issues gelezen. En dat van in herhaling te vallen heb ik nooit opgemerkt. Kan je daar een vb van geven? Je bedoelt die krantenberichten toch niet? Want die zijn in mijn opinie geniaal en dragen zeer veel bij aan het verhaal. ;)


ik behandel watchmen bewust als actiecomic (ik weet niet of dat op zich de correcte term is, maar gebruik hem naar analogie met actiefilm), omdat ik hem als ik hem als serieuze, intelligente graphic novel zou behandelen, een hele dikke tegenvaller zou vinden.
De sterke punten zijn net de erg goede basisplot en de goed gecaste (maar eendimensionale) personnages, kortom de perfecte ingrediënten voor een vlot lezende, spannende pageturner. Omwille van die basiselementen vind ik het al bij al ook geen slechte strip. Maar de rest is voor mij in deze helaas grotendeels balast en kwam vooral over als verwoede pogingen om het geheel een diepzinnigheid te verlenen die het niet verdient.
Neem nu bijvoorbeeld die (van veeel te veel tekst voorziene) piratenstrip die steeds maar terugkwam. Allemaal heel leuk dat het uiteindelijk een metafoor blijkt voor het verhaal van [XXXX], maar ik vond dat zo gekunsteld overkomen..
Soit, smaken en kleuren etc, uiteraard (maar ik vind het leuk om eens door te discussiëren over een strip :D )

Wat redundantie betreft: ik ontwaarde toch steeds weer hetzelfde patroon: tegen het einde van het hoofdstuk kreeg je (er meer of minder dik opliggend) bepaalde puzzelstukjes van het verhaal aangereikt, die daarna in het dossiertje (er erg dik opliggend) herhaald werden (men mag tenslotte de lezer niet te hoog inschatten :rolleyes: ), waarna die dan nog eens in het kort in het begin van het volgende hoofdstuk geschoven werden (dat lijkt me dan vooral om het geheugen van de lezer op te frissen die een tijdje geleden het vorige deel gelezen heeft of dat zelfs helemaal niet gedaan heeft, vandaar mijn opmerking over de integrale). Die dossiers waren trouwens bij momenten echt wel slaapverwekkend saai, met als waarschijnlijk dieptepunt een dodelijk saaie uitweiding over de symbolische betekenissen van de uil.



PS: nu we toch bezig zijn, misschien is het een geestig ideetje om een duo-recensie te schrijven voor op de site. In twee kolommen naast elkaar: Waarom Watchmen geniaal is | Waarom Watchmen overroepen is :]
Geplaatst op 08/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 08/06/2009
Avatar clips
126
kijk eens aan, er beweegt eens wat op het forum.

zeer leuke discussie over the watchmen, mag meer gebeuren naar mijn mening.
maar of deze strip super/bagger is het punt niet , blijkbaar zijn er mensen die niet om kunnen met de mening van anderen en dan frauduleus de score aanpassen. Zelf vind ik bvb het gele teken een onwaarschijnkijke slechte strip en ik begrijp niet dat die in de top 5000 staat maar ik heb er maar 1 keer op gestemd. En blijkbaar heb iik dus een afwijkende mening en dat is ook niet zo erg.
Mooi dat er aan gewerkt wordt om de stripscore representatief te houden.

--- het piratenverhaal in de watchmen vind ik misschien wel beter dan het geheel.-en dus zeker niet overbodig -
Geplaatst op 08/06/2009 Citeren
Avatar
clips
Geplaatst op 08/06/2009
Avatar Voske
248
Origineel geplaatst door clips--- het piratenverhaal in de watchmen vind ik misschien wel beter dan het geheel.-en dus zeker niet overbodig -


Yep, die vond ik ook erg goed en mooi verwerkt in t geheel!
Geplaatst op 08/06/2009 Citeren
Avatar
Voske
Geplaatst op 08/06/2009
Ik ken Watchmen uiteindelijk via de aanprijzing van onze "Master van het huis" hier. Ondanks dat het goed wordt aangeprezen algemeen heb ik hem al 2 keer in mijn handen gehad en terug gezet.
Er is iets aan de comic zelf die me niet happig maakt om het te kopen. Is het de kleurindeling of de manier waarop hij wordt getekend... ik weet het niet. Er is iets dat me tegenhoud om het geld op de "contoir" te leggen.

Meestal ben ik een impulsieve koper die afgaat op de goede commentaren die hier en op andere sites wordt gegeven.
Bij maus bv heb ik niet getwijfeld, en dat is ook niet een alledaagse strip om zomaar ff vlug te lezen.

Hebben jullie soms ook dat probleem? dat je een strip/comic/manga vastneemt en hem meerdere maal terugzet voor je tot aankoop omgaat?
Geplaatst op 08/06/2009 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 08/06/2009
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Hebben jullie soms ook dat probleem? dat je een strip/comic/manga vastneemt en hem meerdere maal terugzet voor je tot aankoop omgaat?

Wees maar gerust! Ik herinner me nog dat ik 'De haas van Mars' meerdere malen in m'n handen had vooraleer ik besloot (maanden, tot zelfs een paar jaar) tot aankoop over te gaan. Er was ook 'iets' wat me tegenhield. De stijl sprak me nog niet echt aan toen. En er was zoveel ander materiaal dat me wel meer aansprak (op 't eerste zicht).
Ook Watchmen heb ik in m'n handen gehad en teruggelegd vóór die in de top-100 verscheen. Na lovende kritieken hier wel aangeschaft. Om eerlijk te zijn: nog geen spijt gehad van de aankoop.
En zo zijn er nog tal van voorbeelden te geven: Boeddha en Hiroshima (nog niet overgegaan tot aankoop omdat ik anders tal van andere goede strips even niet kan aanschaffen).
Geplaatst op 08/06/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 08/06/2009
Avatar Tristan
71
Het wordt nog erger als je nog maar juist begint in het hele comic/strip wereldje. Er is doorheen de jaren al zoveel geweldig goed materiaal verschenen, wat het hele keuzeproces alleen nog maar bemoeilijkt. Het is elke keer opnieuw een ware hel voor mij om te kiezen tussen meerdere (in mijn geval) graphic novels. :(

Ik moet wel toegeven dat het ook zijn voordelen heeft. Juist omdat ik (don't we all? ) een beperkt budget heb en er zoveel te vinden is, moet ik selectief zijn. En dat betekent research. Kijken wat algemeen goed bevonden wordt en dat dan een kans geven. Tot zover heb ik nog geen enkele miskoop begaan. :D
Geplaatst op 08/06/2009 Citeren
Avatar
Tristan
Geplaatst op 08/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Iyo74

Hiroshima

een strip over gène bervoets, dat zou ik nu toch ook niet kopen.
die mens komt al genoeg op tv
Geplaatst op 08/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 08/06/2009
Avatar Waldorf
480
Watchmen is geen actiecomic. De personages zijn ook geen superhelden. Het zijn gewone mensen (behalve Doc Manhattan) met hun eigen angsten en twijfels. Watchmen is zeker een taaie hap. Als instapje in de comics zou ik hem zeker niet aanraden.
Geplaatst op 09/06/2009 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 09/06/2009
Crew
Avatar woelfie
4089
Er zijn zeker betere comics om mee te beginnen.
Maar als je er dan toch eindelijk aan begint, vond ik dit toch wel een zeer goed boek. Maar toch net niet memorabel genoeg om na 10 jaar nog te weten waar het over ging. Herlezen, dus.

En terloops
Origineel geplaatst door Iyo74
En zo zijn er nog tal van voorbeelden te geven: Boeddha en Hiroshima (nog niet overgegaan tot aankoop omdat ik anders tal van andere goede strips even niet kan aanschaffen).

Begin zeker niet met Boeddha. 't is ver van het beste werk van Tezuka. Onbegrijpelijk dat men deze neemt om als eerste te vertalen. Dan is bijvoorbeeld Kirihito al een pak beter, al ga je beter eerst 'shoppen' in het Frans of het Engels.
Geplaatst op 09/06/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 09/06/2009
Misschien heeft de uitgeverij besloten om met Boeddha te beginnen, aangezien dat een universeel interessant verhaal is. Zo is bijvoorbeeld voor mij de drempel lager geweest om de manga-reeks in huis te halen. In de stripspeciaalzaak sta ik ook nog altijd met Ode in mijn handen, de aankoop zal wel voor ergens deze zomer zijn.
Geplaatst op 09/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 09/06/2009
Avatar Tristan
71
Origineel geplaatst door Waldorf
Watchmen is geen actiecomic. De personages zijn ook geen superhelden. Het zijn gewone mensen (behalve Doc Manhattan) met hun eigen angsten en twijfels. Watchmen is zeker een taaie hap. Als instapje in de comics zou ik hem zeker niet aanraden.



Was nochtans mijn allereerste graphic novel. And I loved it. :D
Geplaatst op 09/06/2009 Citeren
Avatar
Tristan
Geplaatst op 09/06/2009
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door woelfie
Begin zeker niet met Boeddha. 't is ver van het beste werk van Tezuka. Onbegrijpelijk dat men deze neemt om als eerste te vertalen. Dan is bijvoorbeeld Kirihito al een pak beter, al ga je beter eerst 'shoppen' in het Frans of het Engels.

Dat weten we ook alweer! Had me gebaseerd op de top-100 waar 2 delen aanwezig zijn, maar 'k ga na de commentaren hier die aankoop toch voor onbepaalde tijd uitstellen...
Geplaatst op 09/06/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 09/06/2009
Begin zeker niet met Boeddha. 't is ver van het beste werk van Tezuka. Onbegrijpelijk dat men deze neemt om als eerste te vertalen. Dan is bijvoorbeeld Kirihito al een pak beter, al ga je beter eerst 'shoppen' in het Frans of het Engels.


Andere titels van Tezuka aan te raden?
Geplaatst op 09/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 09/06/2009
Origineel geplaatst door woelfie


[quote]
Begin zeker niet met Boeddha. 't is ver van het beste werk van Tezuka. Onbegrijpelijk dat men deze neemt om als eerste te vertalen. Dan is bijvoorbeeld Kirihito al een pak beter, al ga je beter eerst 'shoppen' in het Frans of het Engels.


Waarom niet, heb nu juist deel 4/5/6 uit en het leest als een trein. Boeddha is volgens mij een zeer fraaie aanpak van hoe men over een religie en daarmee ook de persoon en zijn godsdienst kan vertellen zonder in het belachelijke of omgekeerd in het hatelijke te verzeilen. Ik wacht nog altijd op de eerste strip/manga die het Christendom zo eenvoudig neerzet zonder tonnen kritiek te moeten slikken.
Geplaatst op 09/06/2009 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 09/06/2009
Crew
Avatar woelfie
4089
Als historische beschrijving van het boeddhisme is het inderdaad zeer geslaagd. Als je wat meer actie of drama zoekt, is het wat minder. Voor mij zeker een zeer goede manga, maar ik kan me voorstellen dat als je dit als eerste leest, je de komende 2 jaar geen manga meer aanraakt.

Persoonlijk denk ik dat Ode aan Kirihito en in het frans Ayako (tragiek), Barbara (mysterieus drama), de SF verhalen uit Histoires pour tous en zeker Black Jack nog meer de moeite zijn. Deze laatste heeft trouwens de inspiratie gebracht voor Say hello to Black Jack.
(of hoe een forum over Watchmen naar manga kan afschuiven)
Geplaatst op 09/06/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 09/06/2009
Blijkbaar is hij nog erger gedaald, want hij staat nu op de 2554ste plaats ?? Tussen De Verradelijke Vinson en De Stugge Stuyvesant, twee Suske & Wiskes?

Blasphemy indeed.
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 12/06/2009
Crew
Avatar Surya
13249
Ik moet de geplande fix nog implementeren. Als iemand de truuk opnieuw uigehaald heeft, is't gewoon weer 't zelfde.
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar the pope
1908
smeerwormen!
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 12/06/2009
Origineel geplaatst door Surya
Ik moet de geplande fix nog implementeren. Als iemand de truuk opnieuw uigehaald heeft, is't gewoon weer 't zelfde.


Kan je niet controleren wie het gedaan heeft? En hem gewoon eens over aanspreken?
Geen enkel album heeft recht op "0". Al het was het maar een 3 voor de moeite. Ik kan echt begrijpen dat sommige verhalen je niet aanstaan maar om ze dan maar direct allemaal 0 te geven getuigt van een kleingeestig iemand die ook een dikke "0" is in het leven.
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 12/06/2009
Origineel geplaatst door the pope
smeerwormen!


Que?
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar the pope
1908
excuus, dat is een inside joke van op een ander forum :O

het is soms verwarrend..
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 12/06/2009
Deal! :D
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar mi-jah
1743
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Geen enkel album heeft recht op "0".

Dit album al eens gelezen...?
Ik heb 'm 'n 1 gegeven, één van m'n grootste miskopen ooit! X(
Die krijgt niets voor de moeite, omdat ik namelijk het gevoel krijg dat dit totaal is afgeraffeld... Verspilling van papier, inkt en tijd!
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 12/06/2009
Crew
Avatar Surya
13249
Ik ga gewoon de code aan passen, dan doen ze maar, het zal toch niet meer werken :)
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar the pope
1908
benieuwd of dat nog verschuivingen teweegbrengt
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar mi-jah
1743
Origineel geplaatst door Surya
Ik ga gewoon de code aan passen, dan doen ze maar, het zal toch niet meer werken :)

Al mijn werk voor niets... ;(

:P
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar mi-jah
1743
Origineel geplaatst door Surya
Ik ga gewoon de code aan passen, dan doen ze maar, het zal toch niet meer werken :)

Aanpassen is goed, maar er zitten wat moeilijkheidjes in, denk ik:
Wat als een album is hertekend, en het verschil is vrij groot, maar de albums staan wel als alternatieve uitgaven van elkaar...
Het moet wel mogelijk blijven om die dan individueel te beoordelen en verschillende cijfers te geven... En die horen dan ook mee te tellen in het totaal...
Zie bijvoorbeeld Gele Geschiedenis...
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door mi-jah
Origineel geplaatst door Surya
Ik ga gewoon de code aan passen, dan doen ze maar, het zal toch niet meer werken :)

Aanpassen is goed, maar er zitten wat moeilijkheidjes in, denk ik:
Wat als een album is hertekend, en het verschil is vrij groot, maar de albums staan wel als alternatieve uitgaven van elkaar...
Het moet wel mogelijk blijven om die dan individueel te beoordelen en verschillende cijfers te geven... En die horen dan ook mee te tellen in het totaal...
Zie bijvoorbeeld Gele Geschiedenis...


sjah, dat lijjkt mij toch een minder groot issue dan de watchmenfraude (klinkt spannend). Tenslotte gaat die strip toch ook maar één maal in de ranglijst voorkomen.

wat bijvoorbeeld wel kan is, als iemand meerdere uitgaven een score heeft gegeven, het gemiddelde te laten meetellen voor de lijstjes
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 12/06/2009
Crew
Avatar Surya
13249
Je zal nog steeds elke uitgave individuele scores kunnen geven, maar voor de gemiddelde score van een strip, zal ik het gemiddelde van je verschillende scores nemen en dat als 1 stem in rekening brengen, zodat je voor die bepaalde strip slechts 1 stem aanlevert, terwijl je toch de verschillende uitgaves individueel een score kan geven.
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar mi-jah
1743
Inderdaad, de perfecte oplossing! :))

(Maar dan zal ik toch snel 80 accounts gaan aanmaken om die vermaledijde Watchmen toch maar op plaats 53829 te houden!) :P
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 12/06/2009
Crew
Avatar woelfie
4089
Dus het wordt als volgt :
reeks met individuele albums --> elk album zijn score
een album in verschillende uitgaven --> gemiddelde score van alle uitgaven, één eindscore

dan nog een mogelijke fraude in volgend geval (bv. Watchmen)
reeks nadien gebundeld in een TPB (of gelijkaardig) --> elk deel zijn individuele score, de TPB krijgt bovendien nog eens een aparte score.
Gevolg: de TPB kan hoog eindigen, maar doordat een hele reeks losse comics een lage score heeft gekregen, eindigt de reeks gigantisch onderaan

Hoe kan je dat oplossen?
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar the pope
1908
wat je zou kunnen doen is het volgende: als iemand enkel aan de integrale uitgave een score geeft, geeft hij diezelfde score automatisch ook aan de individuele delen die in die bundeling zitten (daarom niet zichtbaar, maar voor zoverre het de berekening voor beste reeks betreft). Mocht hij de individuele delen ook apart gelezen hebben en een score willen geven, dan overschrijft die score uiteraard de virtuele score die hij via de integrale gaf.

Maaar bij mijn weten wordt in de db niet als dusdanig bijgehouden welke albums in een integrale opgenomen zijn, dus is zulks geen optie.

het lijkt me ook much gedoe about nothing
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 12/06/2009
Crew
Avatar woelfie
4089
Origineel geplaatst door the pope
het lijkt me ook much gedoe about nothing

Da's uiteindelijk wel de conclusie. Als je wil frauderen, zal er altijd wel een manier zijn, en uiteindelijk is de lijst van beste strips of whatever toch zuiver indicatief.
Van mijn 10 favorieten staat de helft nog niet eens in de top 100. Me zorgen maken waarom doe ik niet.
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar Deecee1
1350
Pffttt ... wat een gedoe allemaal :( ... waar dat sommige mensen zich toch mee bezig houden. Ik heb indertijd heel wat Jommekes gekocht voor mijn klein gasten en ik vond die ook niet goed, maar ik geef die gewoon geen score, laat het doelpubliek daarvoor stemmen.
Geplaatst op 12/06/2009 Citeren
Avatar
Deecee1
Geplaatst op 12/06/2009
Avatar mi-jah
1743
Origineel geplaatst door Deecee1
Pffttt ... wat een gedoe allemaal :( ... waar dat sommige mensen zich toch mee bezig houden. Ik heb indertijd heel wat Jommekes gekocht voor mijn klein gasten en ik vond die ook niet goed, maar ik geef die gewoon geen score, laat het doelpubliek daarvoor stemmen.

Hmmm.... en ik maar denken dat we hier toch allemaal gewoon een stelletje nerds bij elkaar zijn! ;) :P
Geplaatst op 13/06/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 13/06/2009
Crew
Avatar Surya
13249
Origineel geplaatst door woelfie
Dus het wordt als volgt :
reeks met individuele albums --> elk album zijn score
een album in verschillende uitgaven --> gemiddelde score van alle uitgaven, één eindscore

dan nog een mogelijke fraude in volgend geval (bv. Watchmen)
reeks nadien gebundeld in een TPB (of gelijkaardig) --> elk deel zijn individuele score, de TPB krijgt bovendien nog eens een aparte score.
Gevolg: de TPB kan hoog eindigen, maar doordat een hele reeks losse comics een lage score heeft gekregen, eindigt de reeks gigantisch onderaan

Hoe kan je dat oplossen?

Daar zie ik helaas niet meteen een oplossing voor. In sommige gevallen is het zelfs nuttig. Bij Local bijvoorbeeld heb ik de integrale gelezen. Toch heb ik de afzonderlijke delen ook een score gegeven, omdat ik daar voor elk deel iets boven of onder de score kon gaan die ik voor de integrale gaf, om zo een nauwkeuriger beeld te kunnen geven. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van elk deeltje, dus kan het geen kwaad die allemaal op zich ook een score te geven als je enkel de integrale gelezen hebt. Het is jammer als iemand dat doet gewoon om de score te manipuleren, maar daar is niet veel aan te doen, denk ik. Uiteindelijk zal de overgrote meerderheid de scores correct toepassen, en zal de gemiddelde score dus wel een goede indicatie zijn.
Geplaatst op 13/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 13/06/2009
Crew
Avatar Surya
13249
Ik heb de code aangepast. De score van een strip wordt nu als volgt berekend:

- Per gebruiker wordt zijn gemiddelde score van elke uitgave berekend. De gemiddelde score is gebaseerd op alle delen die een score hoger dan 0 hebben.

- Daarna wordt de gemiddelde score van de strip op deze gemiddelde scores gebaseerd. Voorlopig is dit nog steeds een gewoon gemiddelde (som van de scores / aantal gebruikers dat minstens één stem uigebracht heeft)

Hierdoor is het dus niet meer mogelijk een score te beinvloeden door alle uitgaves van een strip van een score te voorzien.
Geplaatst op 13/06/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 13/06/2009
Hoera!
Geplaatst op 13/06/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 13/06/2009
Crew
Avatar Iyo74
6895
Mooie verbetering!
Geplaatst op 14/06/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 14/06/2009
en zo worden dan algoritmes geboren... knap werk
Geplaatst op 14/06/2009 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 14/06/2009