Te veel om mee te nemen

Je kent het wel, het gevoel als je voor enkele weken op vakantie vertrekt of voor het werk er een weekje of meer weg moet dat je dan veel moet achterlaten, vrouw en kinderen uiteraard maar ook je hobby kan niet altijd mee of toch niet zoals je dat wilt. Een paar goede boeken zijn niet altijd verkeerd maar een reeks strips meenemen is natuurlijk ook leuk, en als je aan je stapel ongelezen begint of gewoon de goede te herlezen meeneemt heb je eigenlijk veelal een groot probleem. Inderdaad buiten het feit dat kiezen niet altijd even vlot gaat, want je wilt uiteraard ook die nog lezen en die daar, is het echte probleem gewoon weg het gewicht. Als je met de wagen ergens naar toe moet dan valt het al bij al mee. Al meerdere keren ben ik voor verschillende dagen naar Duistland gemoeten en dan is de kofferbak zeker meegevuld met mijn favoriete leesplezier. Slechter is het als je het vliegtuig moet nemen, dan blijft het meestal bij enkele strips of een paar goede boeken die al lang liggen te wachten. En inderdaad deze zomer is het voor velen onder ons niet anders, een goed boek met de juiste muziek op je MP3 speler kan sommige vakantie dagen niet stuk maken maar ik zou het ook leuker vinden als je gewoon een pak goede strips mee kon nemen zonder dat extra gewicht.

Om dat probleem te omzeilen ging ik op zoek naar een digitale variant, inderdaad, digitaal. Ik ben het al gewoon om niets meer uit te printen. Bij mij op het werk wordt de papierloos kantoor zwaar gemotiveerd en daardoor heb ik in maanden alweer niets geprint. Leve de bomen maar met de digitale strips is het een pak minder goed gesteld. De firma waar ik werk is in dit soort zaken nogal vooruitstrevend, we werken dan ook al jaren, sinds 2002, aan deze omgeving en ook de oudere garde die graag het mailtje vasthoud is ondertussen al afgeleerd van deze uit te printen en die nadien niet te komen afhalen. En laten we nou eerlijk zijn. Ik heb mijn eigen MP3 collectie, waarin mijn originele cd's zitten alsook een pak gekochte online digitale nummers, mijn foto's worden niet meer afgedrukt sinds 2004. Films die ik koop zet ik om in een digitale medialoze variant die ik in mijn huis netwerk kan afspelen. Zeer handig dat laatste als je 2 kinderen van 6 en 8 jaar hebt lopen die nog niet zo netjes met die ronde blinkende schijfjes handelen. En om de pessimist voor te zijn, heb ik al die dingen op een thuis server staan sinds enige tijd die zichzelf repliceert op verschillende harde schijven en van de foto's heb ik ook nog een paar DVD's in een backup locatie liggen, kwestie van bij een brand of diefstal toch niet al die mooie momenten kwijt te raken, muziek en film dat vind je overal wel weer op het internet, en een goede verzekering maakt het ook mogelijk dat je veel van die zaken weer kan kopen.

Maar wat gebeurd er nou met je stripcollectie als het ergste zou gebeuren... daarvan heb ik geen digitale backup hens daar bestaan er ook bijna geen van. Boeken die kan je allemaal al vinden in het digitale formaat, aan zeer goede prijzen en met de bestaande readers kan je die even goed of soms zelfs nog beter lezen, soms zijn ze interactief maar veelal nog altijd beperkt tot het zwart witte... Dus ik op zoek naar een kleuren E-book, how stop even ja ja kleuren want strips zijn veelal in kleur en dat wil je niet missen. Hou je vast dames en heren, ze bestaan maar je rekening word er zeker niet gelukkiger van, laat ons zeggen dat je een kleine 1000€ kwijt bent voor een goed model dat aan he noden dient te voldoen.

Fujitsu lanceerde in maart de eerste kleuren boeken lezer zeggen ze... Maar in mijn zoektocht naar de ultieme reader kwam ik nog langs vele andere merken zoals: RCA, Panasonic, enz . tja boeken zijn meestal puur tekst en daarvoor heb je niet echt kleuren nodig, toch? Er zijn andere toepassingen voor, stadsgidsen, kinderboeken die ook veel kleuren gebruiken en uiteraard strips, maar dan komt mijn ander probleem boven water, probeer maar eens een strip te vinden die je kan downloaden en op zo een toestelletje bekijken. Dat lijkt al veel moeilijker, het ligt niet aan die apparaatjes zeker niet want zij ondersteunen zonder problemen veel verschillende soorten digitale formaten, velen zullen u wel gekend zijn, en ze voldoen ook nog aan internationale standaarden.
Het probleem ligt hem bij de distributie van de strips. Ik heb gezien dat je de Marvel Comics reeksen allemaal online kan bekijken, niets downloaden gewoon een abonnement betalen en hop daar ga je... Maar wat als je kleuren E-book reader geen internet aansluiting heeft? en ben je bereid je hele leven een abonnement te betalen van 4.95$ voor het eerste jaar en dan 9.99$ per maand... ff vlug rekenen, ben er nu 35 stel ik leef tot mijn 70ste... dat is 4135$ zonder inflaties en dan kan je alle online marvel comics bekijken. Niet slecht hé als je rekent dat een comic vandaag meer kost dan die 4.95$ in europa. Maar het grote probleem hier is dat je dan enkel Marvel comics hebt. Stel je eens voor dat je 20 uitgevers nodig hebt om een beetje je bestaande collectie te vervangen en dat zijn er volgens mij nog niet zoveel.. dan zit je al aan 82706.4$ op 35 jaar... en dan heb je nog niets in je bezit en spreken we over dollars en zeker niet euro's.
Je kijkt er niet naar wanneer je wilt, je moet en zal een Internet aansluiting nodig hebben. ik zie je al zitten met je laptop op het toilet... uiteraard kan je ook je abonnement opzeggen en later wanneer je weer zin hebt om marvel comics te lezen het weer aanvragen maar dan heb je al die rompslomp weer met die visa kaart, die je al of niet wilt gebruiken online, en moet je weer 20 sites afgaan om elke keer weer die hap te kunnen lezen die je toevallig vorige maand hebt opgezegd.
Ik heb zo een beetje het idee dat de uitgevers wereld niet zit te wachten op de digitale stripbestanden. Ze hebben schrik van de piraterij die er vandaag heerst dankzij het internet. Inderdaad dat is het. Uitgevers gaan volgens mij zolang mogelijk de boot afhouden en ons gewoon verplichten om papieren exemplaren te kopen of een abonnement te nemen op hun online site...
Geen van beiden heeft volgens mij toekomst. Papier wordt schaarser door onze wereldse verspil zucht en ik zie het niet zitten om elke maand een pak abonnementen af te sluiten ook niet. Maar wat dan met mijn strips als het brand, of gewoon gestolen worden... ik denk dat maar eens opnieuw met mijn verzekeringsagent ga spreken.
Geplaatst op 22/07/2009 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 22/07/2009
Crew
Avatar Iyo74
6892
Mooi betoog!
Ook ik stoot op hetzelfde probleem: welke strips neem ik mee? Eigenlijk weet ik reeds op voorhand dat ik eens ter ter plaatse toch in een andere stemming ben dan het moment waarop ik m'n selectie voor op reis wegstop. En ook: ik hou eraan om 1 boekentasje (en niet meer) strips mee te nemen, waardoor ik ook nog met een ander probleem geconfronteerd wordt: er is plaats voor een 25 à 30 boekjes op voorwaarde dat ik geen HC meeneem, want daar kunnen er dan maar een 12-tal van mee. De keuze wordt dus serieus beperkt. ;(
Uiteindelijk komt het er dus op neer dat ik steeds te weinig leesvoer meeheb. Om toch met de hobby bezig te zijn tracht ik dan maar een recensie (of 2) te schrijven als de meegenomen voorraad aan het slinken is. Misschien een tip voor iedereen die met hetzefde probleem kampt? Dan krijgen we hier in de loop van de komende weken een hoop leesvoer te verwerken! :)
Geplaatst op 23/07/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 23/07/2009
Avatar the pope
1908
Strips digitaal lezen, ik vind het persoonlijk maar niets, eerlijk gezegd en trek de lijn bij non-fictie.
Er zijn vandaag genoeg manieren om zonder massale bomenkap papier te maken (en die zullen er in de toekomst nog meer zijn), dus het milieuargument lijkt me op de langen duur maar slapjes.
Ook je inschatting over downloadbaarheid tov abonnementen klopt volgens mij niet. Je ziet dat voor vele mensen de focus bij bijvoorbeeld film(pjes) en muziek net verschuift van 'hebben' (terrabytes vol mp3's, mogelijk meer dan je ooit zelf kan beluisteren) naar het live kunnen vinden van wat je zoekt, en dat dan van het web te streamen (youtube, last.fm, uitzendinggemist in nederland, on demand-services via digitale tvs).
Voor digitale boeken in het algemeen en strips in het bijzonder kan dat net zo zijn, en op het moment dat dat rendabel zou worden (en waarschijnlijk zelfs ruim daarvoor) zal er wel iemand een dienst opzetten die content van verschillende uitgevers aanbied (googlebooks is al redelijk ver gevorderd).

Op vakantie (als ik al boeken kan meenemen), ga ik voor echte boeken, die nemen opvallend minder gewicht in in verhouding tot leestijd.

Oh, en als je een goede kleurenreader wil hebben voor een schappelijke prijs, denk ik dat je gewoon nog even geduld moet hebben, ze komen er wel aan (en die zullen zeker met bluetooth ed uitgerust zijn)
Geplaatst op 23/07/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 23/07/2009
Crew
Avatar Surya
13237
Ze zouden beter opnieuw massaal papier maken van gekweekte hennep. Minder plek voor nodig, groeit vlugger en 't is veel steviger!
Geplaatst op 23/07/2009 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 23/07/2009
Origineel geplaatst door Surya
Ze zouden beter opnieuw massaal papier maken van gekweekte hennep. Minder plek voor nodig, groeit vlugger en 't is veel steviger!


En beter voor het milieu.
Geplaatst op 23/07/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 23/07/2009
Origineel geplaatst door the pope
Strips digitaal lezen, ik vind het persoonlijk maar niets, eerlijk gezegd en trek de lijn bij non-fictie.
Er zijn vandaag genoeg manieren om zonder massale bomenkap papier te maken (en die zullen er in de toekomst nog meer zijn), dus het milieuargument lijkt me op de langen duur maar slapjes.
Ook je inschatting over downloadbaarheid tov abonnementen klopt volgens mij niet. Je ziet dat voor vele mensen de focus bij bijvoorbeeld film(pjes) en muziek net verschuift van 'hebben' (terrabytes vol mp3's, mogelijk meer dan je ooit zelf kan beluisteren) naar het live kunnen vinden van wat je zoekt, en dat dan van het web te streamen (youtube, last.fm, uitzendinggemist in nederland, on demand-services via digitale tvs).
Voor digitale boeken in het algemeen en strips in het bijzonder kan dat net zo zijn, en op het moment dat dat rendabel zou worden (en waarschijnlijk zelfs ruim daarvoor) zal er wel iemand een dienst opzetten die content van verschillende uitgevers aanbied (googlebooks is al redelijk ver gevorderd).

Op vakantie (als ik al boeken kan meenemen), ga ik voor echte boeken, die nemen opvallend minder gewicht in in verhouding tot leestijd.

Oh, en als je een goede kleurenreader wil hebben voor een schappelijke prijs, denk ik dat je gewoon nog even geduld moet hebben, ze komen er wel aan (en die zullen zeker met bluetooth ed uitgerust zijn)


Ok misschien was ik wat kort door de bocht met het feit dat de natuur er onder afziet er zijn inderdaad al vele andere manieren om aan drukbaar medium te geraken.

Dat je niet graag digitaal leest kan ik inkomen. Ik zelf zit ongeveer 10 uur per dag achter een scherm en heb daar niet zo veel moeite mee om nadien op een ander scherm te kijken voor een boek of een film.
Maar waar ik niet kort door de bocht wil zijn is dat mensen het willen bezitten van iets belangrijker vinden, vandaag in België koopt maar 5/10 online, en als ze dan al kopen blijft het veelal bij muziek, we zijn een van de traagste internet adaptatie landen in europa en je kan inderdaad naar platformen verhuizen zoals een youtube, Last FM, enz... . maar de huidige generatie internet gebruikers is daar nog niet klaar voor. Die gaan gewoon naar de winkel en blijven hun ding daar kopen.

Maar waar het mij het echt over gaat is dat alle andere media zoals muziek, boek en film wel gemakkelijk digitaal verkrijgbaar zijn, waarom strips niet? De E-readers zullen wel goedkoper worden en ze zijn er nu al. Maar waar wacht men eigenlijk op bij de uitgevers?
Geplaatst op 23/07/2009 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 23/07/2009
Crew
Avatar Iyo74
6892
Origineel geplaatst door Royale de luxe
De E-readers zullen wel goedkoper worden en ze zijn er nu al. Maar waar wacht men eigenlijk op bij de uitgevers?

Ik vermoed dat dit medium pas echt zal doorbreken eens de kleurenversie betaalbaar is én als verschillende kranten & tijdschriften een digitaal abonnement gaan aanbieden tegen een prijs die beduidend lager ligt dan de gedrukte versie. Behelve het feit dat je dan geld bespaart met een digitale versie zullen vele mensen (met name de treinreizigers) heel wat gemakkelijker af zijn. Boeken, strips e.d. volgen dan vanzelf wel.
Geplaatst op 23/07/2009 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 23/07/2009
Origineel geplaatst door Iyo74
Ook ik stoot op hetzelfde probleem: welke strips neem ik mee? Eigenlijk weet ik reeds op voorhand dat ik eens ter ter plaatse toch in een andere stemming ben dan het moment waarop ik m'n selectie voor op reis wegstop. En ook: ik hou eraan om 1 boekentasje (en niet meer) strips mee te nemen, waardoor ik ook nog met een ander probleem geconfronteerd wordt: er is plaats voor een 25 à 30 boekjes op voorwaarde dat ik geen HC meeneem, want daar kunnen er dan maar een 12-tal van mee. De keuze wordt dus serieus beperkt. ;(


Oplossing: zelf strips tekenen op vakantie! :D
Geplaatst op 23/07/2009 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 23/07/2009
Crew
Avatar fluiten
7775
Deze gaat digitaal. geen gesleur en gesleep meer met strips. Gewoon één laptop en een externe harde schijf met een 5.000-tal digitale strips. Keus te over, dus. :D
Geplaatst op 24/07/2009 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 24/07/2009
Avatar Jean-Paul
384
Ken het probleem. Meestal ben ik zelf al geneigd om geen strips mee te nemen met het oog op de ongunstige leestijd/plek-inneem-verhouding, en anders zegt mijn vriendin wel voorzichtigjes "is dat nou zo handig?" bij het inpakken. Dus houd ik het bij hoogstens een of twee trade paperbacks - daar doe je tenminste nog éven mee - en lees ik voor de rest ouderwetse boeken, wat gelukkig een minstens zo grote hobby is voor mij. (Net een weekje weggeweest, overigens. Uitgelezen: QED van Richard Feynman, The Geography of Thought van Richard Nisbett, Het behouden huis van W.F. Hermans. Bijna uitgelezen: De pest van Albert Camus.)

Mocht ik een keer een laptop meenemen, dan zou ik daar zeker digitaal wat strips op zetten à la Fluiten. Maar ja, liever probeer ik me op vakantie eens een weekend of week zónder die eeuwige computer te vermaken...
Geplaatst op 09/08/2009 Citeren
Avatar
Jean-Paul
Geplaatst op 09/08/2009
Avatar mi-jah
1743
Voor mij was het afgelopen vakantie voor het eerst dat ik digitale strips heb meegenomen! Daarvoor was het überhaupt minstens 25 jaar geleden dat er strips mee gingen, maar die werden toen lekker meegesleept door m'n ouders! :P
Nu voor het eerst dus digitaal, en dan nog wel op m'n Nintendo DS!!!
En het is me bevallen! In eerste instantie erg wennen aan het kleine formaat, maar al snel heb je de navigatie in de vingers en verloopt het lezen vlot.
Ik had een redelijk ruime keuze meegenomen (27 reeksen) en heb daadwerkelijk 7 van die reeksen gelezen.
Kortom: ik ben er erg blij mee, en dit zal voor mij voorlopig de manier zijn om strips te kunnen genieten op vakantie...
Wel is de 'real thing' natuurlijk altijd fijner, maar de voordelen van digitaal wegen echt wel op tegen het gezeul en de beperkte keuze! :]
Geplaatst op 09/08/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 09/08/2009
En hoe heb je die op de DS gekregen? Met zo een R4 kaartje?
Of kan je me op weg helpen?
Geplaatst op 15/08/2009 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 15/08/2009
Avatar mi-jah
1743
Origineel geplaatst door Royale de luxe
En hoe heb je die op de DS gekregen? Met zo een R4 kaartje?
Of kan je me op weg helpen?

Check je PM-box! ;)
Geplaatst op 15/08/2009 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 15/08/2009
Avatar voske44
364
ik lees sommige mangas online maar dat is het dan ook gewone strips zou ik nooit online kunnen lezen
Geplaatst op 16/08/2009 Citeren
Avatar
voske44
Geplaatst op 16/08/2009
Avatar Deecee1
1350
1 maand in Franse Alpen gezeten - zon, bergen, goe eten, fietsen en veel lezen, maar geen 1 strip.
'k Vind het zinloos om strips kilometers ver mee te nemen die je in een tel hebt uitgelezen, ondertussen kon ik mijn achterstand op wat romans wat wegwerken en na 1 maand " striploos" kan ik er nu weer invliegen. :]
Geplaatst op 16/08/2009 Citeren
Avatar
Deecee1
Geplaatst op 16/08/2009
nou het gaat hard in de E-readers wereld. Zou eentje zoals ze op tweakers.net opgeven zie ik wel zitten.

ik hou het toch goed in het oog. dit kan nog wel wat worden.

Dual screen E-reader
Geplaatst op 08/09/2009 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 08/09/2009
Avatar ignoramus
605
beetje off topic, maar wel gerelateerd : voor mij zijn alleen strips/comics die speciaal voor een computer formaat gemaakt zijn digitaal te verteren. Zoals hier. Previews of teasers zijn wel leuk, maar niet meer dan dat.Als ik die dingen echt wil lezen koop ik de hard copy. Ik wil die dingen echt wel zien op het formaat waar ze voor bedoeld zijn( en eigenlijk liefst nog groter), dus voor europese strips moet een reader echt wel het formaat van minimaal een A4 hebben.
Geplaatst op 08/09/2009 Citeren
Avatar
ignoramus
Geplaatst op 08/09/2009
Digitaal lezen doe ik soms ook, een deel van de manga’s die hier niet te verkrijgen zijn (ook niet in het engels) kan je zo wel lezen, onlangs enkele delen van Itchi zo gelezen. Echter online gaat naar mijn mening niet zo goed – reclame – scrollen.

CBR formaat daarintegen wel, alleen ik kantel mijn laptop zodat 1 pagina even groot is als een A4 en dan leest het wel goed, echter dat ziet er wel een beetje dom uit.

Maar ik moet toegeven echt papier leest toch beter en valt ook niet uit, enkele blz voor het einde als de baterij leeg is.
Geplaatst op 17/11/2009 Citeren
Avatar
Alan Scott
Geplaatst op 17/11/2009
Crew
Avatar fluiten
7775
Origineel geplaatst door Alan ScottCBR formaat daarintegen wel, alleen ik kantel mijn laptop zodat 1 pagina even groot is als een A4 en dan leest het wel goed


Dat ik daar nooit eerder heb aan gedacht. Mijn laptop kantelen.

Thanks AS (y)
Geplaatst op 17/11/2009 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 17/11/2009
Origineel geplaatst door fluiten
Origineel geplaatst door Alan ScottCBR formaat daarintegen wel, alleen ik kantel mijn laptop zodat 1 pagina even groot is als een A4 en dan leest het wel goed


Dat ik daar nooit eerder heb aan gedacht. Mijn laptop kantelen.

Thanks AS (y)


Ik ook niet totdat ik de functie roteren zag staan en van het een komt het ander :P :P
Geplaatst op 17/11/2009 Citeren
Avatar
Alan Scott
Geplaatst op 17/11/2009
Avatar the pope
1908
ctrl-alt-pijltje bij de meeste toestellen ;)
Geplaatst op 17/11/2009 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 17/11/2009
voor zover ik weet in Cdisplay en comix zijn er mogelijkheden om zonder de rest te kantelen enkel de comic pagina te kantelen.
Geplaatst op 17/11/2009 Citeren
Avatar
Alan Scott
Geplaatst op 17/11/2009
Crew
Avatar pepzaza
901
Origineel geplaatst door Royale de luxe
En hoe heb je die op de DS gekregen? Met zo een R4 kaartje?
Of kan je me op weg helpen?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Geplaatst op 03/02/2010 Citeren
Avatar
pepzaza
Geplaatst op 03/02/2010
Crew
Avatar Iyo74
6892
De iPad lijkt me wel wat om digitaal strips te lezen. Neemt niet veel plaats in beslag én is in kleur. Ook de beloofde batterijduur is aanvaardbaar. http://tweakers.net/nieuws/65202/steve-jobs-presenteert-langverwachte-ipad-tablet.html
Geplaatst op 04/02/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 04/02/2010