Rare jongens, die uitgevers

Blijkbaar kennen de verschillende uitgaven van Asterix ook een verschillende nummering.

Op de site staat dat bepaalde Hachette-uitgaven van 1999 de chronologische nummering hanteren (A1 t.e.m. A30). Dat klopt niet, want ik heb enkele van die uitgaven en die gebruiken nog altijd de oude nummering.

Ik neem aan dat Hachette die albums eerst eens heeft herdrukt met de oude nummering (1999), en daarna nog eens maar dan met de nieuwe nummering (+/- 2002). Als ze een ander nummer hebben, zijn dat in principe andere uitgaven en moeten die apart opgenomen worden, of niet?

Bij de nummers A1 tot A11 is dat ook het geval, daarna loopt het fout:
A12 bijvoorbeeld moet ofwel een later jaartal krijgen, ofwel moet het nummer veranderd worden in 14. Afhankelijk van de keuze, moet dan de ontbrekende uitgave toegevoegd worden. Idem voor nummers A13, A14, A15, A16, A17 en A18.

Vanaf A19 lopen de nummeringen gelijk. Moeten ze dan nog dubbel ingevoerd worden en, zo nee, moet het voorvoegsel 'A' er dan wel bijstaan?

Of, nog een ander ballonnetje om op te laten, moet de standaardnummering niet vervangen worden in de alternatieve nummering en vice versa? Want bij de nieuwe albums wordt tegenwoordig de alternatieve gebruikt. Of is de regel dat de oorspronkelijke nummering als standaard geld op de site?

Ik zie door de bomen de everzwijnen niet meer, dus ik laat het maar over aan de bevoegde instanties. Anders komen er ongelukken van. ;)
Geplaatst op 20/04/2012 Citeren
Avatar
Surfer Billy
Geplaatst op 20/04/2012
Iemand?

Ik wil de aanpassingen best zelf doen, maar dan moet ik op zijn minst weten welke manier jullie prefereren, anders wordt het een boeltje met het goedkeuren enzo..
Geplaatst op 22/04/2012 Citeren
Avatar
Surfer Billy
Geplaatst op 22/04/2012
sorry, weet hier zelf weinig van en moet er me eerst eens in verdiepen. Ik zal proberen vanavond te kijken.
Geplaatst op 22/04/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 22/04/2012
Crew
Avatar Surya
13250
Ik heb de albums zelf ook niet in geen enkele uitgave, en kan dus helaas ook maar moeilijk mee denken.
Geplaatst op 22/04/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 22/04/2012
Crew
Avatar Iyo74
6895
Ik heb slechts een doordeweekse uitgave en ben absoluut geen Asterix-kenner. Hopelijk is er wel iemand die kan helpen...
Geplaatst op 22/04/2012 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 22/04/2012
Crew
Avatar cuppenh
1520
Ik heb het "nadeel" de originele uitgaven te bezitten en geen enkele notie heb van de Hachette-edities.
Maar ik kan de gedachte wel volgen dat Hachette 1999 de originele oude nummering zou dragen en pas vanaf 2002 de serie met nieuwe nummering uitgaf.
Als daar geen verdere info over is zou je dat mogelijk als leidraad kunnen gebruiken. ?(
Geplaatst op 22/04/2012 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 22/04/2012
In 2002 hebben de Asterixen een hertaling gekregen. Waarschijnlijk heeft Hachette dat aangegrepen om de oorspronkelijke Franse nummering (bij ons met voorvoegsel A) te volgen. Het ware logischer geweest mocht dat oorspronkelijk al het geval geweest zijn, maar gedane zaken nemen geen keer.

Er zitten inderdaad enkele fouten en eigenaardigheden in de reeks. Ik ben bezig een lijstje aan het opmaken.
Geplaatst op 22/04/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 22/04/2012
Bon, here goes.
De reeks zonder voorvoegsel is de oorspronkelijke Nederlandse nummering, de reeks met voorvoegsel A is de Franse nummering.
Een beetje een eigenaardige beslissing van de Nederlandse uitgeverij die met de vertaling begonnen was, maar kom. Tot 2001 is die nummering blijven gelden. Hachette heeft in 1999 de eerste 24 Asterixen herdrukt, maar heeft in 2002 beslist om voortaan toch de Franse nummering te volgen.

Zoals Surfer Billy terecht heeft aangehaald, staan er hierdoor fouten in de database: Het betreft uitgaves van de 1999-druk die abusievelijk een voorvoegsel gekregen hebben.

Bij de onderstaande moet de nummering aangepast worden volgens de nummering zonder voorvoegsel én moeten de ontbrekende uitgaven uit 2002 toegevoegd worden.
- Het ijzeren schild
- Asterix en de koperen ketel
- Asterix en de Olympische Spelen
- Asterix in Hispanië
- Asterix en de Helvetiërs
- De lauwerkrans van Caesar
- Asterix en de Romeinse lusthof
- De intrigant

Een vraag voor de twee onderstaande uitgaven:
- De kampioen aka De strijd der stamhoofden
- Asterix en de Britten aka Asterix bij de Britten
De eerste titel is telkens de oorspronkelijke, de tweede is de hertaalde titel. Hachette zou in 2002 hiervan een heruitgave hebben gedrukt die niet de hertaalde titel heeft, wel met een ander kaft en dus een alternatieve uitgave. Ik stel voor dat we bij deze ook de nummering aanpassen naar de nummering zonder voorvoegsel.

Vanaf De ziener, nummer 19, lopen de uitgaven gelijk. Ook de covers en de titels zijn gelijk. We kunnen evenwel voor de duidelijkheid aangeven dat het om een nieuwe vertaling gaat, in de opmerkingen. De reeksen van Hachette uit 1999 en 2002 krijgen zo respectievelijk geen en wel een voorvoegsel.
Probleem is dat hier de hele reeks verkeerd is geplaatst. Ook hier hebben de albums van de 1999-uitgave een voorvoegsel.
Dat voorvoegsel moet dus verdwijnen, én de uitgave uit 2002 moet nog toegevoegd worden, mét voorvoegsel A uiteraard.

Vanaf nummer 25 beginnen de uitgaves van Albert René. En daar snap ik niet waarom er nog een onderscheid gemaakt wordt in uitgaves met en uitgaves zonder voorvoegsel. Er zijn nog 6 albums met voorvoegsel:
De broedertwist, Odyssee, zoon van Asterix, Indusland, roos en het zwaard en de beproeving. Voor mijn part mag daar het voorvoegsel weg, temeer omdat vanaf Latraviata geen voorvoegsel meer gezet is.

Maar wat met de Franse uitgaves van Albert René? Vanaf nr. 31 (latraviata) krijgen die ook geen voorvoegsel meer, maar die zouden, om consistent te blijven, beter voorvoegsel A krijgen. Nee?

En dan heb ik het nog niet over covers en ontbrekende ISBN's en wat nog meer...
Bij de weg, ik heb alleen de Nederlandse en Franse uitgaves bekeken...

Kan iedereen hiermee leven?
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 23/04/2012
Crew
Avatar cuppenh
1520
Applaus! Prachtig zoekwerk en analyse. Lijkt mij dat dit de meest elegante oplossing is.
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 23/04/2012
Crew
Avatar fluiten
7775
Prachtig uit de doeken gedaan en heel duidelijk. Thanks CvdM
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 23/04/2012
Zeer mooi CvdM!!! Bedankt voor je tijd en moeite!
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 23/04/2012
Bedankt voor het schitterend speurwerk en ik ben het volledig eens met de voorgestelde oplossingen.

Vanaf nummer 25 beginnen de uitgaves van Albert René. En daar snap ik niet waarom er nog een onderscheid gemaakt wordt in uitgaves met en uitgaves zonder voorvoegsel. Er zijn nog 6 albums met voorvoegsel: De broedertwist, Odyssee, zoon van Asterix, Indusland, roos en het zwaard en de beproeving. Voor mijn part mag daar het voorvoegsel weg, temeer omdat vanaf Latraviata geen voorvoegsel meer gezet is.


Ik heb daarvan 3 uitgaven liggen (25, 26 & 27) en die hanteren binnenin de Franse nummering. Wat op zich weer vreemd is, want die uitgaven dateren ook van 1999 en die nummering was toen dus nog niet gangbaar in het Nederlands. Maar dat zal wellicht de reden zijn dat ze momenteel een voorvoegsel hebben op de site. Maar ik ben akkoord dat dat voorvoegsel vanaf 25 eigenlijk niet meer nodig is.

Los van dat alles, die hertaling vond ik vroeger serieus irritant. Als kind begreep ik niet waarom Assurancetourix plots met Kakofonix werd aangesproken.
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
Surfer Billy
Geplaatst op 23/04/2012
graag gedaan (allez, toch een beetje).
't moet just zijn hé.

En nu de hamvraag: wie gaat de wijzigingen invoeren?
ik hoor jullie al afkomen...
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 23/04/2012
Ik wil wel, maar 't weekend is nu net gedaan, dus 't zal dan toch nog een paar dagen moeten wachten.
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
Surfer Billy
Geplaatst op 23/04/2012
Crew
Avatar fluiten
7775
Origineel geplaatst door Surfer Billy
Ik wil wel, maar 't weekend is nu net gedaan, dus 't zal dan toch nog een paar dagen moeten wachten.


Daar houden we je aan, hé.
:D
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 23/04/2012
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door cuppenh
Applaus! Prachtig zoekwerk en analyse.

2
Geplaatst op 23/04/2012 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 23/04/2012
Klaar. Denk ik. Hopelijk heb ik geen fouten gemaakt, maar dan hoor ik het wel van jullie en ik zal zelf ook nog wel eens controleren als de aanpassingen zijn goedgekeurd.

Het enige wat ik niet kon aanpassen, was de nummering van sommige uitgaven (A16 en A19 t.e.m. A30), omdat daar enkel het voorvoegsel moest verwijderd worden. En als ik bij 'aanpassen' bvb. A16 wil vervangen door 16, krijg ik de boodschap dat er geen aangepaste gegevens zijn opgeslagen.
Geplaatst op 25/04/2012 Citeren
Avatar
Surfer Billy
Geplaatst op 25/04/2012
dank aan surfer billy voor het geleverde werk!
Geplaatst op 27/04/2012 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 27/04/2012
Crew
Avatar woelfie
4090
waarmee sommige mensen zich toch niet mee bezig houden, hé 8) ;)
Geplaatst op 27/04/2012 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 27/04/2012
Geplaatst op 27/04/2012 Citeren
Avatar
Surfer Billy
Geplaatst op 27/04/2012
Crew
Avatar Surya
13250
Zo dus?
Geplaatst op 27/04/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 27/04/2012
Dat was snel. Jep, zo lijkt het mij volledig correct nu.
Geplaatst op 27/04/2012 Citeren
Avatar
Surfer Billy
Geplaatst op 27/04/2012
Ik heb ook een paar Asterix albums met eenzelfde nummer, maar een ander verhaal. Heel raar en best verwarrend toen ik de reeks nog moest vervolledigen.
Geplaatst op 02/06/2012 Citeren
Avatar
Stripverzamelaar26
Geplaatst op 02/06/2012