Donjon

Ik had mij graag eens in de wereld van Donjon gesmeten, alleen weet ik niet goed waar ik moet beginnen.
Zijn er hier gebruikers die de verschillende subreeksen al een beetje kennen?

Bij welke reeks begin ik best? Donjon zenit? Donjon ochtendgloren? of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Laat maar weten!
Geplaatst op 08/02/2007 Citeren
Avatar
Martin Van K
Geplaatst op 08/02/2007
Crew
Avatar Surya
13259
Het maakt niet zo veel uit denk ik, maar logischerwijs toch bij Zenit beginnen zou ik zeggen
Geplaatst op 08/02/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 08/02/2007
Avatar kaeten
356
In het frans is het 11de!!!! deel van DONJON MONSTERS net uit.
Bij ons zijn ze lang zo ver nog niet!
Brengen ze de rest nog uit in het nederlands of zal ik ze moeten bestellen in het frans?
Geplaatst op 12/09/2007 Citeren
Avatar
kaeten
Geplaatst op 12/09/2007
Avatar Herbert
1105
Na al die positieve en lovende commentaren van jullie over Donjon, heb ik vanmorgen uit de bib een aantal albums meegebracht om deze reeks ook 'ns te proberen.

Zenit 1 "Eendenhart" heb ik inmiddels gelezen en ik sluit me graag aan bij de enthousiastelingen. Absurde humor met een hoog "Dungeons and Dragons"-gehalte.

Ik neem aan dat de andere albums minstens even goed zullen zijn ...

Origineel geplaatst door Martin Van K
Bij welke reeks begin ik best? Donjon zenit? Donjon ochtendgloren? of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Laat maar weten!


Vooraan in het album staat een "kleine Donjon-gids":

- Het Ochtendgloren-tijdperk beschrijft de schepping van de Donjon.
- Het Zenit-tijdperk verhaalt over het hoogtepunt van de Donjon.
- Het Avondschemer-tijdperk geeft het verval van de Donjon weer.
- Donjon Monsters vertelt het avontuur van een bijfiguur van Donjon.
- Donjon Parade is gesitueerd tussen deel 1 en deel 2 van Zenit. Het zijn humoristische verhalen van Herbert en Marvin.
- Donjon Bonus is nog een verrassing.
Geplaatst op 15/09/2007 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 15/09/2007
Avatar kaeten
356
Zopas op de site van SSZ gelezen dat er in 2008 nieuwe vertalingen zullen verschijnen!
Geplaatst op 17/09/2007 Citeren
Avatar
kaeten
Geplaatst op 17/09/2007
Inmiddels zitten we in Nederland al op een aardig aantal:
Ochtendgloren: -99, -98, -97
Zenit: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Avondschemer: 101, 102, 103
Monsters: 1, 2
Parade: 1, 2, 3

Toen ik in de zomer in Frankrijk was kwam ik (helaas?) in een enorme winkel waar ze een grote strip-afdeling hebben. Daar stonden veel series die ik niet ken maar er goed uitzagen, veel delen van goede series, maar ook zeer veel delen van Donjon. Helaas alles in het Frans en veel meer delen dan er hier uitkomen.

Uitgeverij L heeft Donjon momenteel onder haar hoede. Wat ik in Arnhem bij de stripboekenwinkel hoorde is dat de uitgeverij zo af en toe wat Donjon delen uitbrengt, maar er zit geen regelmaat in. Gewoon een kwestie van afwachten dus. Wel een ongelooflijk goede reeks!

Tip voor nieuwkomers in de reeks: ik denk dat beginnen bij Zenit (deel 1) een goede start is. Als je dan later de rest leest herken je karakters en zie je hoe alles is ontstaan en hoe karakters elkaar hebben leren kennen (Ochtendgloren) of wat er van karakters terecht komt (Avondschemer). Monsters en Parade zijn ook vooral leuk nadat je Zenit hebt gelezen. Je kent dan de monsters waarover het gaat en de karakters die in het verhaal zitten.
Geplaatst op 05/11/2008 Citeren
Avatar
dirkjan
Geplaatst op 05/11/2008