Moebius publicatierechten

Avatar MartinMnd
686
Ik ben recent geïnteresseerd geraakt in de werken van Moebius en nu ik op zoek ben naar zijn werk, blijkt het verdomde lastig voor een redelijke prijs zijn boeken te vinden.

Je zou denken dat na het overlijden van de beste man vorig jaar er in navolging van andere landen ook in België en Nederland een Moebius revival zou zijn. Wat blijkt, er zijn maar liefst twee titels direct verkrijgbaar, te weten De Incal (herkleurd in softcover) en zijn laatste werk Arzak. En dat is het!

Waarom zijn dit de enige twee werken die verkrijgbaar zijn? Zijn er net als voor de Engelstalige markt problemen met de rechten voor Moebius' werk? Of zijn er helemaal geen problemen en brengt Oog & Blik, die nu volgens mij de rechten lijkt te hebben, gewoon geen boeken uit?

Veel verhalen zijn sinds de jaren '80 en '90 niet meer opnieuw gepubliceerd. Denk eens aan de Verzamelde werken van Moebius, uitgebracht door Arboris bijvoorbeeld. Sommige van die 10 delen gaan voor meer dan 50 euro per stuk. Waarom worden die niet herdrukt?

In Kroatië en Denemarken worden bijvoorbeeld prachtige definitieve edities uitgebracht. Het lijkt me dat dit soort werk ook in de Nederlandstalige stripmarkt op voldoende vraag mag rekenen?

Metal Hurlant in Kroatië:
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281067_429916450391038_331170830_o.jpg

Een van de drie box-sets in Denemarken:
http://www.forlagetfaraos.dk/media/76981/grøn%20boks_300x382.jpg

http://www.forlagetfaraos.dk/media/76987/grøn%20boks%20bagsiden_300x382.jpg

En zelfs in Amerika zijn recent De ogen van de kat en De Incal in diverse formaten opnieuw uitgebracht.

In ieder geval was ik benieuwd of er iemand is die meer weet over hoe het zit met rechten van het werk van Moebius voor de Nederlandstalige markt en/of over de opstelling van Oog & Blik bij het uitgeven van zijn werk.
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 03/02/2013
Crew
Avatar Surya
13250
Ik heb geen flauw idee wie de rechten nu eigenlijk heeft, maar het is inderdaad wel jammer dat deze albums, die toch wel baabrekend werk uit het begin van de volwassen strip stroming bevatten.
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/02/2013
Crew
Avatar witam
5316
Er is precies nog wel meer beschikbaar hier in Leuven: Gobelijn en ik dacht me te herinneren ook in Het Besloten Land (mijn vaste stek) en dat was zelfs een reeks (Werelden van Edena denk ik) met 20 % korting maar die hebben geen online winkel. Het is niet super veel maar toch iets.

Dus misschien heeft één of andere ssz in jouw buurt ook nog wat extra?
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 03/02/2013
Crew
Avatar Surya
13250
Ik vind de wereld van Edena trouwens best goed, en een van zijn reeksen waar wat een lijn in zit. Sommige van zijn vroege experimenten gaan alle richtingen uit en zijn nogal chaotisch.
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/02/2013
Tja ik zat ook al te zoeken naar meer van zijn werk. Maar de 2dehands markt is soms belachelijk duur. En de opgenoemde opties door Witam liggen buiten transport bereik voor aankoop van een strip.

Ik wacht dus geduldig af in navolging van de slimmere uitgeverij die de stap neemt om zijn werk weer opnieuw uit te geven.
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 03/02/2013
Crew
Avatar witam
5316
Als je in Bru Noord geraakt, kan ik ze eventueel wel gaan kopen voor je en dan spreken we eens af? (maar er was maar 1 pak van moebius dus ik ben niet zeker dat die na het weekend er nog gaat zijn.. de disclaimer ;) )
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 03/02/2013
Avatar MartinMnd
686
Vandaag nog wel Het gekroonde hart integraal van marktplaats.nl gehaald voor maar 17,50 :) Het lijkt erop dat de Casterman uitgaven nog goed te verkrijgen zijn.

Ik heb er vandaag trouwens nog een e-mail aan gewaagd richting Oog & Blik. Ik ben benieuwd of ze antwoorden en of ze een mooie box-set later dit jaar gaan uitbrengen. Fingers crossed zullen we maar zeggen. Het lijkt me dat er na 20-30 jaar wel een aantal nieuwe definitieve uitgaven aan de man te brengen zijn. Wordt vervolgd...
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 03/02/2013
Crew
Avatar witam
5316
Ik ben benieuwd naar hun reactie.. hopelijk positief. Dus ik doe mee met de vingers.. (y)
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 03/02/2013
Avatar MartinMnd
686
Helaas niet positief. Ik heb bericht gehad van Oog & Blik. Het kwam erop neer dat ze blij waren te horen dat ik plezier had aan het lezen van het werk van Moebius, maar:

Vooralsnog hebben wij geen plannen om meer van zijn werk in het Nederlands uit te geven.


Lekker balen dus. Goed ogen open houden dus, om ouder werk op de kop te tikken :(
Geplaatst op 04/02/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 04/02/2013
Crew
Avatar witam
5316
:(

Bummer..

Bedankt om het te vragen!
Geplaatst op 04/02/2013 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 04/02/2013
Avatar MartinMnd
686
Op ssz.be stond in het artikel over toekomstige Sherpa publicaties dat ook "De hermetische garage" herdrukt zou gaan worden. Dat op zich is natuurlijk al geweldig nieuws, maar ik heb op hun facebook pagina toch nog even verder gevraagd en antwoord gekregen. Leuk om hier even neer te zetten:

Ik schreef:
Ik lees op SSZ.be dat Sherpa de Hermetische Garage van Moebius eind van het jaar gaat uitgeven. Wordt dit ook zo'n mooie grote uitgave zoals Blueberry, of zelfs nog groter, net als de Les Humanoïdes Associés Moebius uitgaven (30x40cm)? Wat het ook wordt ik kan niet wachten! En betekent dit bij success dat ook andere Moebius werken opnieuw worden uitgebracht door jullie?


Uitgeverij Sherpa schreef
Hallo Martin, het klopt dat wij in ieder geval DE HERMETISCHE GARAGE opnieuw gaan uitgeven; dat boek zal eind dit jaar, begint volgend jaar verschijnen. We hopen dat we zeker meer van Moebius kunnen doen, waarschijnlijk kunnen we binnen een paar weken al meer vertellen!!! We publiceren De garage op hetzelde formaat als Blueberry. Het nog grotere formaat dat de Fransen deden, is zinloos om twee redenen: het boek wordt onhandelbaar + wat erger is: de kwaliteit wordt er niet beter op. een groot formaat uitgave heeft alleen zin als de reproductie ook scherp blijft, en Humano gebruikt slechte films die op het kleinere formaat al niet optimaal zijn, maar op het grote formaat echt lijken op een uitvergrote kopie en dat maakt het artw ork er niet mooier op. Het probleem is natuurlijk dat er geen originelen meer beschikbaar zijn... als de beschikbare films dan ook niet optimaal zijn, moet je eigenlijk opnieuw gaan scannen van de oorspronkelijke uitgaves... dat hebben we gedaan bij de zwart-wit strips van Gal (De legers van de Veroveraar + De wraak van Arn) en dat gaan we nu weer doen: nieuwe scans maken van de beste reproducties uit oude drukken van Metal Hurlant, van Franse boeken (we bekijken pagina voor pagina waar de reproductie optimaal is) en in dit geval moeten we ook nog de opnieuw geletterde oorspronkelijke Nederlandse titels opnieuw scannen, want dat art work (van tekenaar Bart van Erkel) zijn dan weer kunststukjes op zich en die moeten vervolgens ingemonteerd worden in de scans van de Franse pagina's... En dan zijn we er nog niet, want de veratling wordt ook opnieuw gedaan OF geredigeerd en alle teksten worden daarna in een speciaal Moebius-lettertje (dat we ook nog moeten maken, gebaseerd op het handschrift van Moebius) opnieuw gezet... En hopelijk kunnen we aan het zwart-wit boek dan weer een kleurendossier met extra illustraties toevoegen, die Moebius overal en nergens heeft gepubliceerd rond zijn personage van majoor Gruber, alias Majoor Fataal... en DAAR moeten we dan ook weer toestemming voor krijgen, voor elke extra afbeelding... Dus je snapt... Dit boek wordt niet zomaar een herdruk, we proberen alles zo mooi en compleet mogelijk te krijgen... daar zijn we echt wel een halfjaartje mee bezig, maar we hopen dan ook met een heel mooi boek te komen, dat recht doet aan Moebius' weergaloze talent!!!
Geplaatst op 24/04/2013 Citeren
Avatar
MartinMnd
Geplaatst op 24/04/2013
Crew
Avatar witam
5316
Geweldig!!
Geplaatst op 24/04/2013 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 24/04/2013