Eisner 100 jaar: een eerbetoon


Op 6 maart 1917, dus net 100 jaar geleden, zag Will Eisner het levenslicht in Brooklyn, New York. Het moment om even stil te staan bij deze grootheid.

Op jong volwassen leeftijd droomt Eisner ervan striptekenaar te worden. Het was de tijd waar de VS superhelden als Superman (1938) en Batman (1939) ontdekten. Eisner kende Batman tekenaar Bob Kane trouwens al van hun schooltijd. Eisner springt op de kar van de crimefighters en creëert De Spirit in 1940. In Europa slaat de rage van superhelden en vigilantes minder aan, de stripcultuur is er gewoon anders. Desondanks siert De Spirit in 1974 de cover van Kuifje, maar een groot succes wordt het niet.

In 1989 beschrijft Eisner deze beginjaren in De dromer

In 1978 gaat er dan een schok door de stripwereld. Eisner publiceert Een contract met God. Een bundel van 4 lange verhalen die het leven in de Bronx tot onderwerp hebben. Eisner beschrijft met mededogen en humor het leven van elke dag en elke man of vrouw. Hij laat zich daarbij grafisch niet hinderen door het keurslijf van vakjes (de wafelijzerstructuur die zo lang in Europa in zwang was).

Ook al werd de term Graphic Novel al in 1964 voor het eerst gebruikt door ene Richard Kyle, toch is het door Eisners Contract dat deze benaming voor een stripverhaal meer ingang krijgt.

Eisner blijft op de ingeslagen weg verder wandelen en laat ons zien hoe mensen in zijn New York leven. De verhalen zijn hoogstens enkele pagina's lang, maar zorgen samen dat zijn beeld op de stad duidelijk wordt. Want in de visie van Eisner heeft ook de stad een leven. Dit wordt volledig duidelijk wanneer hij in Dropsie Avenue het "leven" van 1 enkele straat tot onderwerp neemt. De straat wordt gemaakt door mensen, die ook weer mee de mensen maakt. Elke generatie van steeds nieuwe migrantengolven verandert iets aan de sfeer in de straat. Prile begin, bloei, rustige maturiteit, verval, zo ziet een leven er nu eenmaal uit.

Eisner heeft ook steeds aandacht gehad voor intermenselijke relaties. Een familiekwestie toont de mindere fraaie kant van een familie die de erfenis van Opa al verdeelt terwijl de man nog in leven is en zich als toeschouwer vergaat aan het schouwspel.

Het vertederende verhaal van een ouderling dat Eisner in Zonsondergang in Sunshine City vertelt is misschien wel het meest illustrerende voor zijn werk: mededogen, humor, maar de minder fraaie kanten van de mens niet uit het oog verliezend.

Op het einde van zijn leven publiceert Eisner nog een paar graphic novels met een andere inslag. In Fagin de Jood komen we te weten hoe 1 van de bekendste slechteriken uit het Dickensiaanse Londen van brave joodse migrant werd tot wat hij was.

In zijn allerlaatste werk, Het complot, gaat Eisner dieper in op de oorzaken van antisemitisme. Het werk werd pas kort voor zijn overlijden in 2005 afgerond.

Zijn naam zal voor altijd verbonden blijven aan de belangrijkste stripprijzen in de VS.

Uitgebreidere recensie van het werk van Eisner kan je hier vinden:
Een contract met God
Fagin de Jood door Chris Van de Meerssche

Fumetti