De vliegeraar 1 De vliegeraar

De vliegeraar (oorspronkelijke titel: The Kite Runner) zullen velen kennen als boek of film. Het is de debuutroman van de Afghaans-Amerikaanse schrijver en arts Khaled Hosseini. De Nederlandse vertaling van dit boek verscheen in 2003 bij De Bezige Bij en verkocht in Nederland op 4 jaar tijd meer dan een miljoen exemplaren. Indrukwekkend! Ook de verfilming van 2007 was ijzersterk. Rest de vraag: hoe zit het met de pas verschenen graphic novel?

Voor wie het boek of de film niet kennen, een kleine situering:
Amir en Hassan zijn twee vrienden die samen opgroeien in het Kabul (Afghanistan) van begin jaren '70. De nationale 'sport' is vliegeren en daar blinkt het duo in uit. Niets lijkt de band van de 2 jongens te kunnen breken, tot op een dag een ingrijpende gebeurtenis en het daarmee gepaard gaande schuldgevoel, een wig drijft tussen beiden.
Vele jaren later kan Hassan, ondertussen wonende in Amerika, zijn oude schuld gaan inlossen en hij vertrekt naar het zwaar veranderde Afghanistan. Het Taliban-regime dat er in de tussentijd de macht heeft overgenomen, maakt zijn taak er niet gemakkelijker op.

Het verhaal is om meerdere redenen erg beklijvend en aangrijpend. Op de eerste en meest prominente plaats is er natuurlijk de band tussen de jongens en de gebeurtenis die ervoor zorgt dat beiden hun eigen weg gaan. Maar ook de geschiedkundige achtergrond waartegen dit alles gebeurt, versterkt het dramatische effect. In de loop van 1 mensenleven kunnen heel wat grote gebeurtenissen plaatsvinden, zo bewijst het verhaal van Amir en Hasan: de val van de monarchie, de Sovjet-invasie en het Taliban-regime dat het land in z'n greep heeft zijn de meest in het oog springende zaken.
Deze hoeveelheid aan gegevens tracht het auteursduo op 132 bladzijden gestalte te geven. Al gauw wordt duidelijk dat er te veel informatie is op te weinig plaats. Hierdoor heb je als lezer onvoldoende tijd om volledig op te gaan in het drama dat zich voltrekt. Het meevoelen met de hoofdrolspeler(s) is hierdoor niet intens genoeg, wat een stuk van de sterkte van de vertelling wegneemt. Hiermee wil ik geenszins zeggen dat het een slecht album is, wel dat m'n verwachtingen niet helemaal ingevuld worden.

De door Fabio Celoni op papier gezette, doorleefde gezichten, vormen samen met de artefacten en achtergronden een mooi geheel. Ook de gebruikte bladspiegel en afwisselende perspectieven maken van dit album een aangenaam geheel. Deze voorlopig weinig bekende tekenaar heeft duidelijk wat in z'n mars. Persoonlijk vind ik de kleuren minder geslaagd: ze voelen te artificieel aan en passen niet bij de sfeer die dit verhaal zou moeten uitademen.

Besluit: wie het boek en/of de film kent zal waarschijnlijk een eerder ontgoocheld gevoel overhouden aan deze bewerking omdat in dit album het verhaal bij momenten niet genoeg is uitgediept. Met alle respect voor het auteursduo, maar dit toch wel zware werkstuk was momenteel waarschijnlijk te hoog gegrepen. Desondanks blijft het te overwegen om dit boek aan te schaffen, zeker voor mensen die 'The kite runner' niet kennen!