Dantès 5 Het politieke complot

In het vorige deel werd de wraak van Christopher/Alexandre eindelijk voltrokken. Eindelijk kon Christopher een streep trekken onder het verleden, of toch niet? Nu het verhaal van Monte Christo is afgewerkt slaan de auteurs een andere weg in. Het financieel gesjoemel door Hubert en zijn kompanen, waar Christopher het slachtoffer van werd, had ook nog een politieke connectie. Hubert financierde via zijn constructie ook de extreem rechtse partij Nation Française van Charles de Salers. De Saers had die fondsen, die waren weggevallen, nodig om een gooi te doen naar het presidentschap. Maar door de wraak van Dantès is deze financieringsbron dus opgedroogd en wilt hij dit op een andere manier compenseren. Daarvoor wil hij Christopher chanteren met foto’s en als dat niet helpt gaat hij nog een stap verder, door hem op een andere manier te raken. Daar worden Sarah, die samen met Isaac hielp om zijn wraak te voltrekken, en Lucie Mondran, de onderzoeksjournaliste die ook een duit in het zakje heeft gedaan, het slachtoffer van.
We worden direct door het verhaal meegesleurd omdat we eerst de penibele situatie voor ogen krijgen waarin Lucie en Sarah in zijn terecht gekomen: ze zijn vastgebonden en worden met een geweer bedreigd door een man die we maar half in beeld krijgen. De angst staat in de ogen van de vrouwen geschreven en dan vallen er schoten! Pas daarna komen we te weten hoe de twee vrouwen in deze situatie terecht zijn gekomen. Ook Isaac, de computerdeskunidge die Dantès hielp raakt in de problemen en verdwijnt van Dantès zijn radar. Staat hij er nu helemaal alleen voor?
Alhoewel er dus een nieuwe verhaallijn begint is het wel aan te raden om de vorige delen nog eens onder ogen te nemen, want er zijn veel verschillende personages die elk hun rol hebben in het verhaal.
Gelukkig is dit verhaal als een tweeluik opgevat zodat we volgend jaar al de ontknoping zullen kennen.