Heeft het gesmaakt? 1 Heeft het gesmaakt?

Peter van Straaten is sedert 1 april op pensioen en aangezien de man 77 jaar is kan je hem geen ongelijk geven. In Nederland is Peter van Straaten een gekende cartoonist, in Vlaanderen is hij vooral gekend van zijn jarenlange bijdrage in het weekblad Humo onder de titel van “Doe ik het goed”. Iedere week een prent met onderschrift waarbij relaties en seks centraal stonden. Hij tekende ook een echte stripserie : “Vader en zoon”, een reeks praatstrips over een vader-zoon relatie met een anarchistische ondertoon: de zoon is een halve hippie en terwijl zijn vader een conservatief type is.
Peter heeft een typische stijl met veel arceringen en soms nogal afgeleefde figuren. Altijd één tekening met daaronder één zin die wordt uitgesproken door een van de personages uit zijn tekening. Die prenten roepen herkenbare situaties op en mikken niet echt op een schaterlach na een zorgvuldig opgebouwde pointe. Een glimlach of leedvermaak met waarom de personages zo reageren is meer op zijn plaats.

Dit album bevat geen nieuw werk, maar is een bundeling van grappige prenten rond het thema eten en restaurantbezoek. Een populair thema als je de televisieprogramma’s eens bekijkt! Net zoals op de televisie biedt dit boek een allegaartje van personages; mensen die denken dat ze alles weten over gastronomie tot mensen die totaal niet weten hoe ze zich in een deftig restaurant moeten gedragen of die niets begrijpen van wat er op de kaart staat, mensen die klagen over te grote of te kleine porties enzovoort. Kortom we zien dus vooral etende mensen of mensen met een menukaart in de hand die soms in een genante situatie zitten.
Jammer dat de mensen die de bundel hebben samengesteld er geen rekening mee hebben gehouden dat van Straaten zichzelf een paar keer heeft herhaald in een andere cartoon. Als je het boek in één keer uitleest valt dit nogal op, en doet afbreuk aan het werk van van Straaten.
De tekeningen van van Straaten zijn prachtig, sommige cartoons zijn erg geslaagd, maar om in het thema te blijven: best niet in een keer nuttigen om het risico op een indigestie te vermijden. Als je er niet genoeg van kan krijgen zijn er ook al andere themaboeken van van Straaten verschenen.