Colonel Baxter's Dutch Safari 1 Colonel Baxter's Dutch Safari

Glen Baxter heeft iets met Nederland. Deze internationaal gekende cartoonist, gepassioneerd door het absurde, heeft een liefdesverhouding met onze Noorderburen. Zo een veertig jaar geleden debuteerde hij hier met Atlas. Ondertussen heeft hij naam en faam gemaakt over zowat de hele wereld. Zijn werk werd tentoongesteld in San Fransisco, New York, Parijs, Londen, Tokyo, ..... Maar zijn favoriete land is altijd Nederland gebleven.

Dutch Safari is een verzameling cartoons waarin Nederland of de Nederlandse cultuur centraal staan. Alles wat gekend en geroemd is in dit land wordt in zijn tekeningen verwerkt. Dit gaat van de tulpen en de klompen over Mondriaan tot de rood-blauwe stoel van Rietveld. Het betreft 21 van zijn tekeningen die van dicht of veraf met Holland te maken hebben. Enige tekenlijke (of hoe zegt men dat) vrijheid moeten we de man wel nageven. De vindingrijkheid die hij met de stoel van Rietveld heeft is geniaal. Als afsluiter van het boekje zie je deze afgebeeld als schommelstoel met twee pantoffels voor.
Deze tekeningen werden, speciaal voor dit boekje aangevuld met tussen elke twee cartoons een tekening van een Delfts tegeltje waar allerlei Hollandse taferelen op te zien zijn.

Baxter zijn tekeningen zijn door de loop van de jaren nauwelijks geëvolueerd. Normaal vind ik dit een negatief iets voor een tekenaar, maar in baxter's geval ligt dit iets anders.

Het voorwoord van Wim de Bie (ja die andere helft van van Kooten en De Bie), zorgt voor verwarring. De curator van het Baxter museum heeft besloten om, na het grote, overweldigende succes van dit museum, de boel op te doeken en alles in een bunker te stoppen en die hermetisch af te sluiten. Wat hiervan waar is is enkel en alleen aan Wim De Bie toe te schrijven. En als je die man een beetje kent...

Prachtig boekje, mooi uitgegeven, een aanrader voor iedereen die van absurde humor kan genieten, maar verrekte duur voor een boekje waar uiteindelijk maar 23 prenten instaan. Maar voor kwaliteit moet je geld kunnen neerleggen. De Schreeuw van Edvard Munch koop je ook niet voor een appel en een ei, toch?

Leuke anekdote: De Colonel Baxter (het alter-ego van Glen Baxter), waarvan sprake op de cover, komt verder in het boekje niet meer voor.