Karma Salsa 1 Deel 1

Het openingsbeeld is een groezelige lavabo. Het tweede, een blik op een WC waar kakerlakken over heen kruipen. En dat allemaal in groen-gele kleuren die de vuile indruk verdubbelen. In sterk contrast zien we in deze omgeving een man mediteren. Een toonbeeld van volstrekte kalmte en rust. Een sterk begin noemt men dat.

Deze man zit in de openingsscene nog wel in de gevangenis, maar wordt direct erna vrijgelaten. Langzaam aan wordt zijn verhaal helderder. Hij was vroeger een harde crimineel. Echter in de gevangenis heeft hij verlichting gevonden. Natuurlijk is het verhaal niet zo simpel, immers juist voor hij opgepakt werd, heeft hij nog twee miljoen dollar kunnen verstoppen. Logischerwijs, nu hij vrijkomt, zijn er veel gegadigden voor dit geld. De éne vraagt naar de locatie van dit geld op een vriendelijkere manier dan de andere. Het wordt dus al vlug een kwestie van overleven en iedereen te slim af te zijn. Het verhaal wordt intenser als hij te weten komt dat hij een dochter heeft. De dochter van de enige vrouw die hij heeft lief gehad.

Waarschijnlijk klinkt dit allemaal wel als een bekend verhaaltje. Deze strip heeft inderdaad nog geen verassingen laten zien, maar het vertelt het verhaal wel op een hele mooie, overtuigende manier. De krasserige tekenstijl gecombineerd met een uitgekiend kleurenpallet geeft het verhaal ook net dat ietsje meer. Het is een stijl die naadloos aansluit op het verhaal. Wat ik zeker apprecieer is dat de gezichten allemaal uniek zijn. (De ene is al mooier dan de andere.) Gezichtsuitdrukkingen zijn hierdoor ook allemaal net iets anders en door de vele close-ups is dit een zeer sterk gegeven doorheen het verhaal.

Voor mij moeten het niet altijd hoogstaande strips zijn. Af en toe is zo een lekker weglezende strip zoals dit perfect om een half uur te vullen. Trouwens de laatste pagina's laten verhopen dat er nog wel eens een aantal verassingen kunnen opduiken in het vervolg.

In het kort: een ruime voldoende.