De legende van het wisselkind 5 Asrai-nacht

Met dit deel komt er een einde aan de “legende van het wisselkind”. Zoals je wel kon raden uit de titel van de reeks blijkt de geheimzinnige rosse schaduw die Scrubby overal volgde weldegelijk Peter te zijn, het jongetje dat in het eerste deel verdween en waarvan de jonge Scrubby de plaats innam. Ook Sheela blijkt magische gaven te hebben als ze in een rechtstreeks duel afrekent met “Spring Heeled Jack”, de roodogige moordenaar die in het nauw werd gedreven na de brand in de “Hellfire club” op het einde van het vorige deel .

Peter Pan is nooit ver weg in deze reeks, niet alleen heet er een van de hoofdpersonages Peter, Scrubby komt in het theatergebouw midden in een uitvoering van Peter Pan terecht en ook J.M. Barrie passeert even in beeld. Ook de algemene sfeer van de reeks ademt Peter Pan uit: het gaat er over dat we het contact met onze jeugd, vol fantasie en geloof in een andere wereld niet mogen verliezen, ook het decor is hetzelfde: Aan de ene kant het donkere Londen en aan de andere kant toch een wereld vol fantasiewezens die rekenen op de hulp van Scrubby om hen te redden. Niet voor niets is de auteur van deze saga Pierre Dubois die met reeksen als “Het kleine volkje”, “Laïyna” al bewezen heeft dat hij graag met elfen en kobolden aan de slag gaat.

We hebben vier albums geduldig moeten wachten hoe de vork aan de steel zat, want er werd maar beetje bij beetje informatie los gelaten op de lezer. Dat was niet erg want de tekeningen van het Dickensiaanse Londen van Fourquemin vond ik prachtig. Maar de auteurs hadden plots door dat ze hadden aangekondigd dat de reeks was afgewerkt in vijf delen, en daarom moet er heel veel worden verteld in dit laatste album. Doordat er in de eerste helft van dit verhaal nog heel wat sfeervolle pagina’s zitten zonder tekst, zoals het duel van Sheela, of het smeden van Scrubbys zwaard door de knocker schieten er zelfs maar een paar pagina’s meer over om de ultieme confrontatie op Asrai-nacht te beschrijven, daardoor bevatten die veel beschrijvende tekst bij de tekeningen, wat eigenlijk totaal anders is dan de rest van de reeks.

Spijtig dat deze reeks niet op een orgelpunt kan eindigen, maar de route naar het einde was al meer dan de moeite waard! “God speed ye” Scrubby om ons weer met kinderogen even in een wereld vol fantastische wezens te laten geloven!

Fourquemin is inmiddels al weer bezig met een nieuwe reeks die bij Bamboo zal verschijnen in het Frans: “Le train des orphelins”, de naam van de reeks verwijst naar een trein die in het Amerika tijdens de grote depressie van Oost naar West reed om Europese wezen een nieuwe familie te geven. Bamboo is de hofleverancier van Saga dus misschien zien we deze getalenteerde tekenaar wel binnenkort terug met zijn nieuwe reeks