Gil St-André 9 De bloedige erfenis

Sommigen onder ons kennen deze reeks misschien nog onder de naam Spoorloos. Nu er eindelijk een derde cyclus wordt geschreven, werden de voorgaande cycli nog eens herdrukt onder de naam Gil St-André. Deze negende strip in de reeks is het begin van wat weer een thriller van formaat belooft te worden.

Het begint zeer gemoedelijk: Gil zit met een bevriend paar aan het genieten van een zeiltochtje en de kinderen zijn lekker aan het spelen. Alles is vredig. Er komt een miljardairsboot langs gevaren en ze genieten van het zicht op dat luxueus schip... vooral ook omdat een moordgriet (ik citeer de strip) een zweefduik neemt vanop de tweede verdieping van dat schip. En dan ontploft dat schip. Als goede zeemannen schieten ze in actie om de overlevenden te redden. Ze kunnen echter alleen maar de duikster redden uit het water. Al vlug heeft Gil door dat er waarschijnlijk sprake is van een bom. Terwijl ze zo vlug mogelijk naar land vluchten met hun zeilschip, worden ze opgejaagd door een helikopter, wat het vermoeden van Gil bevestigt.

Als je brein misschien al eens durfde suggereren dat het vervolg na zoveel jaar nooit zo goed kon zijn als die eerste cycli.. wel je kan het met zekerheid antwoorden dat het compleet mis is. Wat een opvolger van jewelste. Dit nieuwe deel geeft ons heel wat vragen en nog maar weinig antwoorden. Het mysterie neemt exponentieel toe hoe verder je leest en het gaat er keihard aan toe. Er vallen doden links en rechts. Het lijkt bijna niet te stoppen. En nu is het wachten op het vervolg, hopelijk niet te lang want zo veel geduld heb ik nu ook weer niet.

Zoals we al gewoon zijn van deze reeks wordt er heel gedetailleerd en mooi getekend. Ook de kleuren worden ten volle benut. Het combineert allemaal om het heel realistisch te laten aanvoelen. We zitten mee in het verhaal en hopen dat we samen met Gil deze tsunami van geweld overleven.