Stockholm zuid 1 Stockholm zuid

Deze graphic novel start in de uitgangsbuurt van Stockholm. In het begin heeft een groepje meiden plezier, maar het eindigt slecht wanneer één van de meisjes verkracht wordt. Zij blijkt de zus van een bendelid te zijn. En ze weet wie de daders waren. Ze vertelt dit aan haar broer. Eén van de verkrachters was namelijk lid van een andere bende. Op deze manier escaleert de verkrachting in een bendeoorlog. Beide zijden plegen steeds zwaardere criminele feiten als vergelding. Eén politie-agent probeert in te grijpen. Hij wil gerechtigheid. Hierdoor komt hij in conflict met zijn chef, die vindt dat criminelen elkaar gerust mogen uitmoorden.

De vorige beschrijving klinkt misschien wel interessant, maar het loopt al gauw mis. Qua verhaal loopt het ergens tussen een vierkant en een onregelmatig, veelhoekig gedrocht. Het wil maar niet vlotten: traag, veel gezever... en dan spreek ik nog niet van de uiterst slechte vertaling: zinnen die niet kloppen en soms zelfs niks meer betekenen. De tekeningen kan je het best vergelijken met de typische Amerikaanse comic-tekenstijl. Dit had wellicht perfect bij het verhaal kunnen passen, als het verhaal enigszins goed was geweest. Maar zonder dat vallen deze tekeningen als bakstenen op de maag.

Voor een verhaal dat zo veel potentieel had, is de uitvoering bar slecht. Misschien is mijn oordeel ook wel zo slecht omdat ik er veel meer van verwacht had, maar wat een schande!

In het kort: een afrader.