Lefranc 23 De eeuwige shogun

Lefranc is een journalist die vlak na de Tweede Wereldoorlog de kans krijgt om naar Japan te gaan. Japan is dan nog steeds onder voogdij van de Amerikaanse bezetter en is dan ook wantrouwig tegenover niet-Amerikaanse journalisten. Hij mag uiteindelijk toch het land in en wordt uitgenodigd voor een feest op het keizerlijk domein. Tijdens dat feest komt hij uit op een diefstal in het paleis. Hij probeert die te verhinderen, maar twee dieven kunnen ontsnappen met de buit: de wapenuitrusting van de laatste Shogun. De derde wordt gestopt, maar hij pleegt dan Seppuku, traditionele zelfmoord door middel van een zwaard. Lefranc trekt op onderzoek.

Een Shogun is de Japanse opperbevelhebber en door die sterke militaire arm, meestal ook meer dan dat. Ze hadden een sterke invloed over alle aspecten van de maatschappij en zelfs de keizer moest naar hen luisteren. Lefranc komt er achter dat sommige families die Shogun-traditie terug in leven willen roepen. Het verhaal wordt intenser wanneer blijkt dat die families samenwerken met de nazi's. De oorlog is duidelijk nog niet helemaal voorbij.

Deze Lefranc is een nieuw avontuur in de reeks. Dit impliceert dat niet Martin aan het stuur zat, maar, in dit geval, dat Thierry Robberecht het scenario neergepend heeft. Hij heeft ons naar een interessante plaats gebracht op een uiterst interessant moment. Doorheen het verhaal krijgen we enigszins zicht op de toenmalige, al dan niet vrijwillige, samenwerking tussen de Amerikanen en de Japanners, alsook op de cultuur van die laatsten. Het verhaal is niet super-origineel (good guy - bad guys) maar door de locatie blijf je toch aandachtig volgen. Robberecht is er uitstekend in geslaagd om die typische elementen en problemen uit de Japanse maatschappij voor te leggen aan Lefranc.

De tekenstijl is nog steeds de klare lijn. We zien een strakke lijnvoering en lay-out. De heldere tekeningen staan geheel in dienst van het verhaal en vormen een perfecte balans met de vertelstijl van Robberecht.

In het kort: een goed, degelijk verhaal