Karma Salsa 1 Deel 1

Karma Salsa is het begin van een trilogie. Als je de titel en de cover ziet, denk je dat je een zweverig verhaal krijgt voorgeschoteld over yoga, filosofie, enzovoorts, maar niets is minder waar. Het verhaal speelt zich af in de Caraïben en gaat over Ange, een ex-para die na zijn leger-avontuur als straatvechter aan de kost kwam. Hij viel zodanig in de smaak van de plaatselijke maffiabaas dat hij bij hem aan de slag kon (letterlijk en figuurlijk). Daarbij schoof “el padrino” zijn eigen zoon, Pablo, aan de kant, wat bij hem niet in goede aarde viel, natuurlijk.

Het verhaal begint eigenlijk twintig jaar later, als Ange uit de gevangenis wordt vrijgelaten, na een lange straf. Hij wordt er opgewacht door Pablo, die de touwtjes heeft overgenomen van zijn vader, maar eveneens door twee agenten die bloed ruiken: “gordo”, een mislukte rapper en zijn baas Sandro. Iedereen is er op uit om te weten te komen wat er met de twee miljoen dollar is gebeurd die Ange zou hebben verduisterd. Aangezien klappen uitdelen niet helpen bij een type als Ange, probeert Pablo hem te chanteren met de dochter van Anges grote liefde. Zij zou namelijk ook zijn dochter zijn. De opzet klinkt leuk en het wordt ook goed uitgewerkt.

Joël Callède had al ervaring met een reeks over gevangenen (high security), maar hier speelt het verhaal zich slechts gedeeltelijk af tussen die vier muren. De tekeningen van Frédéric Campoy zijn wat krasserig en hoekig maar erg sfeervol. Ze passen bij de ruwe personages die het verhaal bevolken. Als er gevochten wordt, spat het bloed letterlijk van de pagina’s. Een leuke vondst die nog meer tot zijn recht komt tijdens de flash backs die zijn uitgewerkt in zwart en wit.

Kortom dit album geeft meer dan je op het eerste gezicht zou denken van de reeksnaam of de cover waarop een mediterende Ange onder schot wordt gehouden.