Michel Vaillant 5 Nr 13 aan de start

De strips van Michel Vaillant in hun beginfase kan je vergelijken met een inspector Morse tegenover CSI-Miami. Het verhaal gaat rustig naar zijn plot. Enfin, op zijn Frans, dus. Opstaan als de haan kraait, zowel 's zomers als 's winters en om 12 uur de siësta om tegen 15 uur het werk terug op te nemen en 'den arbeid' af te sluiten tegen 18 uur. Met ander woorden: het verhaal vlot gezapig, geeft je de tijd om wat bij te leren, geeft je een massa achtergrondinformatie over de 24 uren van Le Mans (of deze actueel zijn wil ik in het midden laten) en drijft de spanning in het verhaal langzaam op om dan op een tiental pagina's de clou af te leveren.

Het verhaal: Moeder Valliant heeft een nachtmerrie. Een rood-witte wagen met het nummer 13 rijdt Michel van de baan tijdens de 24-uren van Le Mans. Michel komt onder zijn wagen terecht en op dat moment schiet de moeder recht. Deze dus in alle staten (hoe zijn moeders nu éénmaal) en vertelt het hele verhaal aan vader Vaillant en Michel zelf. Deze droom kan al snel doorprikt worden. Het nummer 13 wordt namelijk nooit gebruikt tijdens een reeks om de duivels niet te tarten.
Maar niet tijdens deze rally. Uitzonderlijk wordt het nummer 13 toegekend aan een Amerikaanse stal die voor de eerste maal deelneemt aan deze rally die net dit jaar 13 jaar bestaat. En één van de rijders heeft nog een oude wrok tegen Steve.
Reden genoeg om met trillende handen dit verhaal te lezen.

Deze Gouwe Ouwe heeft dus nog niets van zijn pluimen verloren. Michel Vaillant was een voorloper voor heel wat strips op het racecircuit, maar uiteindelijk is het origineel niet te evenaren, ook al heeft Alain Chevallier een aardige poging gedaan.

Voor mijn leeftijdsgenoten is het een herontdekken van een prachtige reeks waar we uren stilletjes in een hoekje van hebben genoten (ah ja, strips waren in onze jonge jaren toch niet zo voor de hand liggend) en voor de jongeren onder ons een herontdekken van de roots van het racen en, laten we dit niet vergeten, de formule 1.

Waarom deze nieuwe uitgave, hoor ik je denken. Wel niet alleen is deze strip van hoge kwaliteit, bovendien is deze in hardcover uitgegeven en heb je als mooi extraatje een ex-libris met een fragment van de proefritten in Zandvoort.

De vertelwijze is typisch jaren zestig. Alles diende men uit te leggen. Waarom deze wagen, die bocht, dat circuit, ... En laat me dit nu net aanstaan. De achtergrondinformatie die je meekrijgt is volgens mij uniek. Een zicht achter de schermen van deze prachtige rally die de jaren met glans heeft doorstaan. Weet je bijvoorbeeld dat men voor de start van de race de benzine integraal uit de tanken van de wagens haalde, deze terug vulde met een identieke hoeveelheid en men tijdens de rit nog een test deed om te zien dat er niet werd gefoefeld? Wel tientallen weetjes worden in geuren en kleuren uitgelegd.

Jammer dat het tegenwoordig allemaal zo snel moet gaan... :-(