Het kristallen zwaard INT 1 Integraal

Om even met de deur in huis te vallen: de Wachter gaat sterven. Zij was de tegenbalans voor de chaos waar haar tegenstander, Niks, mee dreigt. Met andere woorden, zij en Niks vormen de twee zijden van de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. En nu gaat ze sterven. Ze stuurt Zorya op pad met een queeste om zo haar plaats in te kunnen nemen in de strijd. Zorya haar opdracht bestaat er uit om het pentagram van de vijf zintuigen te herstellen. Hiervoor moet ze verscheidene Meesters (één voor elk van de zintuigen) vinden en hen overtuigen haar te helpen. Al vlug loopt het niet helemaal zoals voorzien. Gelukkig heeft ze het kristallen zwaard, dat alles aankan op voorwaarde dat het actief is, wat voorlopig nog niet het geval is. Maar Zorya geeft de moed niet op. Onderweg leert ze van alles bij waardoor ze langzaamaan beseft dat ze nooit het kwade helemaal gaat kunnen verslaan, immers goed kan niet overleven zonder kwaad en omgekeerd. Deze wetenschap draait het hele verhaal op zijn kop.

Het Kristallen Zwaard is een klassieker van de jaren '90. En nu, zoveel jaren later, is het verhaal nog altijd even leuk en spannend als toen. Niet elke reeks kan dat zeggen. Het verhaal is intelligent opgebouwd, doorspekt met humor en gebaseerd rond een sexy heldin, die best haar mannetje staat. De wereld waarin Zorya zich begeeft is op zich ook wel een vermelding waard: een trappenhal, vergelijkbaar met Escher zijn intrigerende creaties, of buitenaardse jungles of eigenaardige dorpjes of... Het komt allemaal even vlot uit de pen gelopen blijkbaar. Deze tekeningen van Crisse's hand hebben hem op de kaart gezet. Het is dan ook genieten van die luxueuze stijl.

Stel, uiterst onwaarschijnlijk, ik weet het, maar stel dat je nog niet overtuigd bent van de kwaliteit van deze heroïsche fantasy-novel, dan kan ik eigenlijk alleen nog maar zeggen dat alhoewel het verhaal simplistisch mag lijken op eerste zicht, het dat niet is. Er zijn echt wel voldoende verrassingen ingebouwd om je het hele verhaal door te boeien. En voor de mannen: de sensuele Zorya mag je gewoon niet missen. Trouwens Crisse heeft nog een hoop schetsen en prenten van Zorya gemaakt en deze zijn eveneens opgenomen in deze uitgave.

In het kort: het is en blijft een klassieker.