Inspecteur Canardo 21 Honingval

Canardo is ook een beroemde strip-eend maar van een heel ander kaliber dan Donald Duck. Het is een wat verlopen, zwartgallige, cynische figuur die graag drinkt en via detectiveopdrachten probeert rond te komen. In tegenstelling tot die andere “dierendetective” Blacksad is Canardo geen innemende verschijning, maar toch heeft deze sjofele eend al een bepaalde status opgebouwd in het stripmilieu. “Amaxonie” is een van de klassiekers van de negende kunst. De laatste albums van onze detective-eend zijn echter van mindere kwaliteit. Toch kan ook dit album ons weer verkoren. Net zoals in veel andere albums uit de reeks is Canardo ook dit keer weer meer een toeschouwer van het gebeuren dan actieve detective die een mysterie moet ontrafelen.
De Belgamburgse groothertogin verdenkt haar cultuurminister Burt Boverpick er van dat hij een van de belangrijkste staatsgeheimen wil verkopen (het geheime recept van de chocoladepraline met amandelvulling). Omdat de minister gekend is voor zijn gezonde appetijt wordt er een valstrik voor hem gespannen, een “honingval”. Betty, een luxehoer onder begeleiding van Canardo, moet de minister verleiden zodat zijn uitspattingen gefilmd kunnen worden om hem daarmee achteraf te kunnen chanteren. Canardo is dus in dienst van de Belgamburgse geheime dienst! Het eerste deel van het plan slaagt met brio en Betty gaat met de minister mee op weg naar Brussel, terwijl ze gevolgd worden door Canardo.
Door de plotse sneeuwval en een zwaar ongeluk op de autostrade raakt iedereen vast in het verkeer en er zit niets anders op dan onderdak te zoeken voor de nacht. Dat vinden ze in een verlopen kasteel dat eigendom is van verarmde Belgamburgse adel. Het plan valt dus in duigen en er moet geïmproviseerd worden.
Sokal heeft al enkele albums de hulp van Pascal Regnauld bij het tekenen van deze verloederde eend die ons toch weer wat meer inzicht verschaft in onze maatschappij en de gedachtengang van de mensen. Dit album is er weer een op een niveau dat weer dichter aansluit op de klassiekers uit de reeks, net genoeg kritiek op onze maatschappij, een beetje zwartgallig, maar toch nog met humor doorspekt om het allemaal wat draaglijker te maken.