Helden worden we toch nooit 1 Helden worden we toch nooit

Dit lijkt op eerste zicht een simpel verhaal: Micks grootmoeder sterft en laat een erfenis achter aan haar zoon. De vader van Mick, Charles, wil dat geld gebruiken om een wereldreis te maken om zo alle plaatsen nog eens te bezoeken die hij vroeger samen met zijn, ondertussen overleden, vrouw heeft bezocht. De nukkige Charles is zelf minder mobiel, na een zwaar ongeluk, en vraagt zijn zoon Mick mee op reis. Mick is echter een loser van rond de 30 en daarom stelt Charles ook voor om hem hiervoor te betalen. Op weg gaan ze. We trekken samen met hen de wereld rond. En in het begin lijkt het ook gewoon een verhaal van een rondreis te zijn, in het gezelschap van een bittere knorpot en een passieve nietsnut. Maar...

Dit verhaal kent enorm veel lagen onder dat eerste laagje van de wereldreis: een man die afscheid neemt van zijn herinneringen en het daar best moeilijk mee heeft, een man die zijn zoon wil helpen maar dat alleen op zijn eigen norse manier kan en een zoon die leert leven. Het is een verhaal dat in je kleren kruipt. Dit leg je niet zomaar aan de kant als je het gelezen hebt. Je koestert het verhaal: de schoonheid, de liefde en de tragedie dat er in verpakt zit. Je leert een paar levenslessen en moet daar dan toch wel even over nakauwen. Neen, dit is een verhaal dat als een vuistslag aankomt en nog een hele tijd blijft nazinderen.

Grafisch past het plaatje helemaal bij het verhaal. De enigszins rauwe en stugge stijl staat als het ware symbool voor de inhoud van het verhaal. De tekeningen zijn hoekig, net als de relatie tussen de vader en de zoon die ook vierkantig draait. De lichtjes karikaturale koppen geven de karakters eigenlijk perfect weer: de bullebak, de mislukkeling.. het is allemaal duidelijk en passend. De inkleuring is eerder somber en grauw wat de sfeer van het verhaal nog een stuk overtuigender maakt.

In het kort: Het zorgt allemaal samen voor een beklijvend verhaal, dat ik ten zeerste kan aanraden.