Dantès 6 De eindconfrontatie

Dit zesde deel heet niet voor niets “De eindconfrontatie”. In de eerste cyclus van twee albums zagen we de neergang en de heropstanding van Alexander/Christopher Dantès. In de tweede cyclus volgde dan de wraak. Slechts enkele personen konden uiteindelijk ontkomen aan deze wraak: Jean Saint-Hubert, de vroegere baas van Alexander, en het brein achter alles, verloor wel veel geld in de wraakactie, maar kon uiteindelijk zonder veel kleerscheuren ontkomen. Ook de rechtse populistische partij Nation Française, met aan het hoofd Charles De Salers bleef buiten schot, hoewel al het geld richting partijkas doorstroomde.

In de laatste delen is de kern van het verhaal verschoven van het economische naar het politieke veld. Er wordt niet langer gegoocheld met economische termen. De Franse presidentsverkiezingen staan nu centraal.
Deze cyclus begon net als de vorige, met een spannende situatie die zich net voor de ontknoping afspeelt. Sarah, de helpster en vriendin van Dantès, en Lucie, de journaliste die alles naar buiten wilde brengen, zijn ontvoerd en zitten samen opgesloten in een kelder waarbij ze bedreigd worden met een geweer. We zijn mei 2002, Charles De Salers heeft verrassend (door manipulatie via het “gizmo-programma” dat Dantès ook al erg hielp) de eerste ronde van de presidentsverkiezingen overleefd en richt zich nu vol vertrouwen naar zijn ultieme doel: president van Frankrijk worden. Dantès lijkt verslagen en gaat onverwachte allianties aan. Hij wil zijn dekmantel opblazen om de hulp in te roepen van de rechter die hem vroeger heeft veroordeeld, met het risico op een nieuwe veroordeling. Daarnaast betrekt hij ook de Russische maffia ook in zijn plan.

Met dit zesde deel komt er een einde aan het verhaal van Dantès, althans zo lijkt het toch, maar op de website van Dargaud verwijzen ze naar dit album als het einde van het eerste seizoen. Er wordt al een nieuw tweeluik aangekondigd. Natuurlijk zijn er nog wel mogelijkheden met dit personage, maar voor mij hoeft het niet echt. Met dit deel kent het verhaal een mooi eind, dus waarom een nieuwe cyclus beginnen? De kans op een zwakker verhaal is reëel, maar misschien moeten we de auteurs wel het voordeel van de twijfel geven. We zullen zien wie er gelijk krijgt! Na de ontknoping lijkt er maar één echte vijand meer te zijn, of komen de auteurs met iets nieuws op de proppen?