De Kiekeboes 134 Schatjes op zolder

De Kiekeboes... Merho startte met de reeks in 1978 en is aan gestaag tempo, van een gemiddelde vier avonturen per jaar, bezig om deze familie in ieders geheugen te griffen als DE Vlaamse stripfamilie. Ook de uitgeverij brengt apart nog tal van specialere albums uit die maken dat al heel wat verhalen werden hergepubliceerd in mooiere albums of de bekendere vakantie uitgaves. Deze Schatjes op zolder is een vondst van een paar oudere verhalen, die samen gebundeld worden tot één album, en zoals Fanny het zo mooi aangeeft: ze komen uit de tijd dat Marcel Kiekeboe nog altijd dezelfde herkenbare kleren droeg. Twee verhalen voor de prijs van één dus, zijn deze verhalen het waard om het tot in een album te schoppen?

Op tekenvlak is Merho in het verleden en nu met het team Du Caju en Fagard altijd heel correct bezig geweest met zijn figuurtjes. Uiteraard is er de restyling geweest. Maar desondanks zijn de hoofdfiguranten niet veel veranderd in de loop der tijd. Voordeel is dat deze twee verhalen zich eigenlijk naadloos integreren in de nieuwe huisstijl en dat je buiten de paar alternatieve covers (die zeer gegeerd zijn bij de verzamelaars) altijd een gevoel van thuiskomen hebt.

De twee verhalen zijn geen diepgaande lectuur, dat zeker niet, maar kort en aangename avonturen van de familie, zoals steeds, en dat is niet verkeerd. Toch voelen ze enigszins aan als te kort. Maar bon, het zijn kortverhalen en dit album zal door de verzamelaars en jongere lezers onder ons zeker gesmaakt worden.

Schatjes op zolder is wat het is. Een vondst van twee oude leuke kortverhalen en deze in één album uitgebracht. Niets meer, niets minder.