Hauteville House 7 Expeditie Vanikoro

Steampunk is een soort heruitvinden van het verleden. Het verhaal speelt zich af in een tijd dat stoomkracht nog de primaire krachtbron was, maar er duiken ook elementen van sciencefiction of fantasie op, zoals futuristische uitvindingen en machines, of echt bestaande machines (zoals computers) die veel eerder worden uitgevonden dan in onze realiteit.

Deze reeks zit heel duidelijk in dit genre van speculatieve fictie. Alles is mogelijk zolang het maar (enigszins) kan met stoomkracht: onderzeeboten, vlieg-tuigen, robots,... Allemaal zeer futuristisch, maar werkend op stoom. Best een charmante wereld waar we ons in bevinden.

Het verhaal zelf is een soort James Bond, maar dan met Watson (Scherlock Holmes) als helper. En deze keer vecht hij niet voor een land, maar tegen Napoleons Frankrijk. Deze nieuwe Bond, Gavroche, wil Frankrijk stoppen van de imperialistische plannen dat het heeft... nou ja, dat Napoleon heeft (zo kennen we hem wel). In deze tweede cyclus wil hij vermijden dat ze het kruis van Pérouse in handen krijgen, want hiermee zou Frankrijk onoverwinnelijk worden. Hij wordt hierbij bijgestaan door een Amerikaanse spionne van het zuidelijke kamp van de USA (de burgeroorlog is daar immers nog volop bezig).

Het verhaal is vlot verteld, de tekeningen zijn leuk en de wereld waarin we ons bevinden is intrigerend. Dus is daar niks mis mee, ten minste als dit voldoende is voor je. Als je het beschouwt als een Bond-film, waarbij elke film of hier elke cyclus, een apart verhaal vormt, binnen het geheel van het stoppen van Napoleon, zal je het goed vinden... zeker door de 'coole' uitvindingen en de designs van deze steampunk-era. Maar als je zoals ik, wel al eens iets meer verwacht, blijf je toch een beetje op je honger zitten. Ik heb deze reeks tot hiertoe trouw gevolgd, want ik hou wel van nieuwe omgevingen en een Bond-verhaal kan er altijd bij. Maar ik mis toch wel de rode draad in het geheel. Ja, we zijn tegen Napoleon.. maar waar is hij? Wat doet hij? Waarom is zijn beleid slecht? Hoe verloopt de strijd in het algemeen? Met andere woorden, ik zou graag een beetje meer achtergrondinformatie verwerkt zien in de reeks, zodat we een beter zicht krijgen op het totale geheel van de reeks en de cycli zo ook geen eindeloze herhalingen van hetzelfde thema worden.

In het kort: de reeks vereist nu toch wel een beetje uitdieping.