Grim Leaper INT 1 Grim Leaper

De titel Grim Leaper lijkt heel sterk op Grim Reaper, een Engelse term gebruikt voor de persoonlijkheid van de dood... je weet wel, diegene met de lange zeis die de zielen van de doden komt halen. Logisch gevolg is dat de dood een belangrijke rol speelt in deze strip en dat is inderdaad het geval. Het hoofdpersonage, Lou Collins, ontmoeten we nadat hij al 12 keer dood gegaan is. Hij is terecht gekomen in wat hij als een vloek beschouwt: de eeuwige tweede kans. Hij springt hiervoor na zijn dood in het lichaam van een andere persoon en neemt het commando over. Maar deze persoon heeft slechts een paar uren te leven voor hij sterft en zo gaat Lou dan naar de volgende persoon, enz... Deze cyclus leert hem wel om volop van het leven te genieten tijdens die paar uren die hij telkens krijgt. En dan ontmoet hij een lotgenote, Ella, die hetzelfde meemaakt. Doorheen de sterftes proberen ze elkaar steeds opnieuw te vinden, maar dit wordt bemoeilijkt door de verschillende lichamen die ze innemen en doordat hun tweede kansen ineens lijken te verminderen in aantal. Ze moeten vechten om toch nog eens terug te kunnen komen en moeten elkaar dan proberen te vinden in die korte tijd voor de dood. Lukt deze romance onder de schaduw van de dood?

Dit is geen intellectueel hoogstaand verhaal, maar gewoon een heel leuk verhaaltje. Dit wordt bekomen door het opzetten van een luchtig, romantisch verhaaltje, dat omgeven is door de meest bloederige eindes van mensenlevens. De auteur, Kurtis Wiebe, heeft zich uitgeleefd om de meest onwaarschijnlijke (doch enigszins realistisch) en gruwelijkste manieren van sterven te bedenken. Je kijkt uit naar de volgende keer, gewoon om te zien hoe onwaarschijnlijk gevaarlijk een 'gewone' stad kan zijn. Alles kan en mag in de dood. Daarnaast is hij er ook in geslaagd om alles uiteindelijk met elkaar te verbinden. Het spel doorheen tijd, levens en het stadsweefsel zit sterk in elkaar.

De tekeningen zijn fel ingekleurd en houden de pas er in. Dit versterkt het leuke in het verhaal. Vooral van tel is dat je dit verhaal niet al te serieus neemt. Het is amusant en plezant om te lezen en zal je zo een 30 minuten plezier bezorgen. En zo mogen er wel meer zijn.

In het kort: zeer leuk verhaaltje.