Weena 1 Een kwestie van erfelijkheid
2 De beproeving

Heb je dat soms ook? Een cover die je totaal niet aanspreekt? Ik had dat bij nummer 1 én bij nummer 2 van Weena. Het was zelfs zo erg dat ik niet eens de behoefte voelde om er door te bladeren. En dan geeft Arboris een pakket uit... wat je toch eens opnieuw doet kijken naar deze reeks. Gelukkig, want deze reeks kan me tegen heel wat (zelf gecreëerde en onterechte) verwachtingen in, zeer bekoren.

Een kindje, Weena, wordt geboren, maar de toekomst die haar voorspeld wordt door de beschermgeest van het dorp is onheilspellend: het grijze kind zal schande over haar familie brengen en daarbij woede, tweedracht, vuur, bloed, ellende en tranen veroorzaken. Natuurlijk willen de dorpelingen Weena doden, maar de vader en leider van het dorp houdt dit tegen. Aan de andere kant van de wereld vraagt een vader aan zijn zoon of hij al beslist heeft. De zoon weigert echter, wat de vader niet verwacht had. Het gaat hier over het volgen van de familievloek: het trouwen van zus en broer. Indien hij het niet doet zal hij een vreselijke dood kennen en de vader wil ten alle prijzen het einde van de familie vermijden.

De jaren verstrijken. Weena groeit op en de zoon heeft al lang zijn vader achter zich gelaten. Een magiër vertelt de zoon dat hij de vloek kan ontlopen door te trouwen met een nazaat van de lijn van Noor. De askleurige haren zijn het kenmerk van deze lijn. En zo komen we terug bij het 'grijze' kind. De zoon begint zijn jacht op Weena. Maar ondertussen is zijn zus ook groot geworden en zij heeft de wil tot uitvoering van de vloek van haar vader overgenomen.

Deze wereld is bevolkt met een hele reeks fantastische figuren: eenhoorns, faunen, ... naast de magiërs en de beschermgeesten. Zij geven een aantal leuke wendingen aan dit verhaal. Dit is echt een reeks voor diegene die -zoals ik- houden van goede, spannende fantasy. Het heeft alles wat je maar kan willen.

De tekeningen van het verhaal zijn goed, maar de inkleuring is iets minder naar mijn smaak. Maar dit stoort niet, omdat het verhaal heel vlot leest en blijft boeien. Er zijn veel vliegertjes opgelaten... welke blijven vliegen en welke gaan crashen? Ik ben benieuwd naar het vervolg.

In het kort: compleet fantasy... i like it.