Ongekroonde helden 1 XVIe eeuw - Frans I en de connétable van Bourbon

Ter Info: Een Connétable (Comes stabuli) is de graaf, die het oppertoezicht over de stallen van de Frankische koningen had, in de middeleeuwen en tot op dit ogenblik de hoogste militaire waardigheid bij de Fransen; de Connétable voerde het bevel onder de koning, de maarschalken onder de Connétable.

De uitgeverijen Casterman en Michel Lafon startten samen een nieuwe reeks, namelijk 'Ongekroonde Helden' of met andere woorden: mensen die veel betekenden voor de geschiedenis maar een klein beetje verkeerd zaten. In het eerste verhaal gaat het over Karel III van Bourbon. Waar deze man eerst een trouwe volgeling was van Koning Frans I en door deze laatste aanzien werd als vertrouweling, is het zo dat die relatie vertroebelde en Karel III van Bourbon overliep naar Karel V om daar zijn diensten aan te bieden.

Het hele verhaal door krijgen we dus een opsomming van ditjes en datjes; waarom hij nu wel is overgelopen en wat de gevolgen waren voor beiden. Er volgt een spelletje ja-en-nee en als je dit had gedaan was dat niet gebeurd. Beide mannen trachten elkaar dus de zwarte piet toe te schuiven, en alhoewel alles zeer historisch waarheidsgetrouw wordt weergegeven, is het soms wel irritant te noemen. 'Ik heb dit gedaan omdat...' krijgt wederwoord met 'ja maar als je dat had gedaan...', enz...

Prachtige tekeningen met hier en daar een schitterend getekend decor als achtergrond, zeker de allerlaatste pagina. Aan de tekenaar zal het niet gelegen hebben. Maar het scenario zit nogal krakkemikkig in elkaar. Het is een opsomming van feiten, wat in de gegeven omstandigheden te begrijpen valt, maar het is hem gelegen aan de manier waarop. De feiten worden niet echt in elkaar verweefd. Ze blijven zowat als losse eindjes aan elkaar hangen en geven niet helemaal weer wat nu eigenlijk de echte doelstellingen van de twee mannen waren.

En dan een laatste bemerking: wat zijn wij, Vlamingen en Nederlanders, nu met een stukje vergeten Franse geschiedenis over een afvallige en de strijd tussen twee "koningen"?

Er bestaat zeker een publiek voor deze strip, maar of die hier hoge ogen gaat gooien is dan weer een andere vraag. Eén ding is zeker: ik ben weer een stukje slimmer geworden. Maar wie ik hiermee kan plezieren tijdens een dagdagelijks gesprek blijft de vraag. :-)