Batman: Fortunate Son 1 Fortunate Son

We heten een nieuwe uitgeverij van harte welkom in dit Nederlandstalige strip-, of moet ik zeggen Comic landschap. RW Uitgeverij is van start gegaan en niet met de minste strips. Batman, Fortunate Son is een verhaal dat oorspronkelijk in 1999 verscheen en dat een spin-off is van de reguliere reeks. En we mogen op onze twee oren slapen want dit is niet de laatste spin-off die RW ons in de nabije toekomst zal aanbieden.

De bedoeling van RW is om op maandelijkse basis de "betere" comics op de markt los te laten. En daaronder zitten niet de minste titels. Om er maar enkelen te noemen: 100 Bullets, Preacher, Superman, Wonder woman, .... Enfin, we hoeven er geen plaatje bij te maken, dit is veelbelovend.

Maar even terug naar de strip Fortunate Son. Waar Batman meestal de hoofdrol speelt in de strips naar zijn naam, is dit hier niet echt het geval. De hoofdrol is weggelegd voor Robin die bezeten is door de Rock 'n Roll van dat moment en vooral van zijn idool Izaak Crow, een zanger/gitarist die werkt aan zijn comeback. Door allerlei omstandigheden, gaat Izaak door het lint waarbij hij een aanslag pleegt op de voorstelling van zijn nieuwe video en tracht om zijn grote voorbeeld, de gebalsemde King Elvis, uit Graceland te redden samen met enkele hysterische volgelingen.

De generatiekloof staat hier centraal. De leerling tegenover zijn leraar. Robin versus Batman. Waar Batman een totale leek is wat moderne muziek aangaat, is Robin bezeten door dit genre. Het conflict tussen deze twee zal tot een climax komen op het moment dat Batman Izaak wil tegenhouden in plaats van hem te helpen. Robin gaat, los van zijn mentor, achter Izaak aan om deze willens nillens te helpen terug het rechte pad te bewandelen. Maar alles loopt toch licht anders af.

Dit verhaal van Batman, de held zonder speciale krachten maar met veel gadgets om hem te helpen tijdens zijn tochten, is geen typisch Batman-verhaal zoals de meesten onder ons dit veronderstellen. De slechterik is niet Izaak of de verderfelijke muziek van hem. Hiermee wil ik zeggen dat je niet echt een gezicht kan kleven op de boef, zoals de Joker een typisch voorbeeld is. Je voelt de spanning in de lucht hangen maar komt pas op het einde te weten hoe de vork in de steel zit. En laat dit even enorm verrassend zijn.

Batman, mijn favoriet onder de superhelden net omdat hij niet afhangt van superkrachten, komt er in Fortunate Son niet echt rooskleurig uit. Hij wordt afgebeeld als een oude, chagrijnige man die niet kan begrijpen dat jongeren van iets anders kunnen houden dan een lekker stukje klassieke muziek. Hij is, wat muziek betreft, totaal wereldvreemd.

Voor de liefhebbers van het genre is het dus zeker een aanrader. Dit prachtig uitgegeven verhaal is een must voor hen.

En bij deze een kleine buiging naar hen, die het risico durven te nemen om dergelijke uitgaven te vertalen en op de markt te brengen. Hier neem ik mijn hoedje voor af.