Haas 4 Vergelding

Twee kinderen liggen met elkaar te praten op hun woonboot. Om in slaap te geraken besluiten ze om een tas thee te zetten. Hierdoor valt ongelukkiglijk het kookfornuis om en gaat de boot in vlammen op. De vader van de kinderen komt net op tijd om ze te redden uit de brandende boot. Pech voor de kinderen want hun dak boven hun hoofd is weg maar ook voor de weerstand die die boot goed kon gebruiken in hun verdere plannen. Er zit niets anders op dan een alternatief te zoeken in de vorm van een andere boot.
Donkersloot, Vandervelden en de jonge Stef, een jonge kerel die men voor de eerste maal op missie meeneemt omwille van zijn vakkundigheid wat betreft motoren en boten, gaan een nieuwe boot ophalen in het bevallige dorpje Klindert waar de tijd wel lijkt stil te staan. En niet alleen bevallig omwille van zijn gebouwen maar ook door de inwoners om niet te doelen op één specifieke persoon.
Maat ook nu kan Donkersloot zijn temperament niet beheersen en schiet, onderweg naar het dorp en tijdens een controle van de Nazi's, deze soldaten overhoop. Het dorp wacht dus op vergelding van de Duitsers en zoals we die mannen kennen laat dit niet lang op zich wachten. Om de dorpsbewoners te redden moeten de vrijheidsstrijders een hachelijke situatie tot een goed einde ombuigen.

Rob van Bavel en Fred de Heij zijn dus aan hun vierde deel van deze reeks. En net zoals de vorige delen is de realistische tekening van de Heij een meerwaarde voor de strip. Het verhaal is tot op een zekere hoogte geloofwaardig maar daar deze strip niet de arrogantie heeft om als geschiedkundig door het leven te gaan knijpen we een oogje toe en genieten van begin tot einde van dit toch wel spannend verhaal. En, zoals reeds eerder vermeld, slaat de combinatie Van Bavel-De Heij in als een bom. Letterlijk en figuurlijk. Het verhaal is in een vlotte vertelstijl op papier gezet en de Heij kan als geen ander karaktertekening maken.

Het verhaal zelf schiet al van pagina één uit zijn sloffen en van dan af gaat alles in een stroomversnelling naar een totaal onverwacht plot. En laat dit nu net iets zijn voor de groten onder ons. Hoedje af voor Van Bavel en De Heij. Of hoe je van een zwaar op de hand liggende strip toch een commerciële voltreffer kan maken.