Walking Dead (Silvester) 15 Wie we zijn

Walking Dead 15 - Wie we zijn

De succesreeks Walking dead is niet te stuiten. Waar ze in de States al aan TPB 18 zitten, heeft Silvester in het Vlaamse landschap nummer 15 aan de man gebracht. En wie dacht dat deze serie ooit wel eens aan zijn keerpunt zal komen en van mindere kwaliteit wordt, zal wel gelijk krijgen, maar niet bij dit deel.

In het vorige deel hebben de inwoners van het dorp de horde zombies kunnen uitmoorden en hebben we gezien hoe Carl, de zoon van Rick, geraakt werd door een verloren kogel en zwaar gewond naar de ziekenboeg werd gebracht. Deze gebeurtenissen hebben hun weerslag in dit deel.
Rick beseft dat zijn manier van de groep leiden niet de correcte is. Alles wat hij tot op dit ogenblik heeft gedaan was het redden van zijn eigen familie. Blijkt dit toch niet voldoende te zijn want zijn echtgenote is in de vorige aflevering van het leven beroofd en ook wat Carl betreft ziet het er allemaal niet zo goed uit. Hij besluit om meer voor de groep te werken en zoekt een manier om terug een hechte gemeenschap te vormen waar iedereen 'mens' kan zijn en niet langer op elk moment angst dient te hebben voor zijn omgeving. Hij roept dus de inwoners van het dorp tezamen en vertelt zijn bedoelingen. Ook al neemt niemand hem zijn vroegere beslissingen kwalijk, toch is men gelukkig met deze wending. Maar niet iedereen is happy met het leiderschap van Rick. Een leiderschap dat niet echt democratisch is verlopen, maar wat is dat wel in deze leefwereld? En zal Carl zijn ernstige schotwonde overleven?

Deze zwart-wit reeks is en blijft nog altijd van een hoog allooi. De spanning is in dit verhaal iets minder, maar dat mag dan ook na het slag- en stootwerk van deel 14. Een kleine rustpauze werd ingelast. En ik leg graag de nadruk op een kleine rustpauze. Want ook al lijkt alles in een gezapig tempo te verlopen, net als in de andere delen gaat alles plots in een stroomversnelling en dan is het een waterval van gebeurtenissen en actiescènes die het bloed van onder je nagels halen.

Dit is een 100% Walking Dead zoals we ze al 14 delen gewoon zijn en waar we vingers en duimen van aflikken. Alhoewel dit, rekening houdend met het gehalte zombies die in de verhalen rondlopen, best symbolisch kan genomen worden. Het prachtige van het hele verhaal is dat het zich allemaal afspeelt in een imaginaire wereld die zo geloofwaardig overkomt dat je voor je eigen huisdeur elk ogenblik zo een afschuwelijk schepsel verwacht.

Prijs jezelf gelukkig: Ook in de States is dit nog een lopende reeks. En hopelijk sluiten ze deze nog niet te snel af. En zoals gebruikelijk is de uitgave weer met de meest zorg behandeld en heeft Silvester voor een schitterende hardcover gezorgd.

Voor een preview van de Amerikaanse versie van deel 15: hiero

Mooi aanvulsel aan de stripreeks is de serie op dvd. Ook al volgt de serie het stripverhaal grotendeels, toch slaat ze vaak een andere weg in.