O.D.E.SS.A 1 Deel 1

Odessa, het bekende Duitse netwerk om Nazi-voortvluchtigen te laten ontsnappen na de Tweede Wereldoorlog, is de kern van dit verhaal.. of zou toch moeten gegeven deze titel van de reeks. Echter in deel 1 valt de naam nog niet echt, maar er zijn al wel indicaties die richting uit.

Het begint allemaal in de Ardennen, wanneer een oude vrouw, Marie-Louise Marchandise, op haar doodsbed ligt. Haar zonen komen naar haar toe want de dokter heeft aangegeven dat het niet meer lang zal duren. Slechts 2 van de 3 zonen zijn er: André en René. De derde, een SS-er genaamd Charles, is er niet want gestorven tijdens de oorlog. Of zo denkt iedereen toch, tot Marie-Louise haar laatste wens bekend maakt. Ze wil alle 3 de zonen nog één keer samen zien. Haar moeder-instinct zegt haar dat ze nog alle drie leven, ondanks de berichten van de dood van de derde zoon. Laat dit echter niet meteen in goede aarde vallen bij de andere broers. André hoorde bij het actieve verzet en René heeft een oog en een arm verloren in de oorlog. Het boterde tijdens de oorlog niet echt tussen de drie en de enige die nu nog fysiek in de mogelijkheid is om te zoeken, is dan ook niet meteen bereidwillig. Maar uiteindelijk gaat hij toch op zoek en langzaam aan wordt het duidelijk dat de derde broer inderdaad nog niet dood is.

Het spel is geopend, maar alle kaarten zijn nog zorgvuldig afgeschermd. Odessa ligt ergens in de coulissen te wachten terwijl de zoekende broer probeert zijn afkeer te bedwingen. Hij heeft moeite met de mensen die zijn broer wel als een held zien en kan maar net zijn woede onderdrukken. Dit maakt het er niet gemakkelijker op om aan inlichtingen te geraken. Naast de vraag of ze hun derde broer zullen vinden, wordt er ook gespeeld met het zwart-wit denken dat toch wel heerst over de wereldoorlogen. In deze strip dus geen traditionele bad guys versus good guys maar een familie die verscheurd is door de oorlog en probeert om de laatste wens van de moeder te vervullen. Er zit hierdoor veel meer diepgang in de strip dan dat we normaal voor ons krijgen.

De tekeningen zijn eerder pastel en zacht, wat een enorme spanning geeft met de geladen inhoud. Dit zorgt er echter voor dat het verhaal, net als een getrainde bokser, mokerslag na mokerslag uitdeelt maar vooralsnog zonder over de rode lijn te gaan. Het houdt het complexe verhaal netjes in balans.

In het kort: geslaagd met vlag en wimpel!