Een mooie reis 1 Een mooie reis

Een andere titel had kunnen zijn: Waarom Lea Lea heet!

De vader van Lea komt te overlijden. De vader die nooit tijd had voor Lea. De vader die het zo vaak oneens was met de beslissingen van Lea. De zwangerschapsonderbreking, de naaktfoto’s in het mannenblad, … De vader die de dood van zijn zoon nooit heeft kunnen vergeten. Neen, steun van haar vader heeft ze niet vaak ontvangen. Hoe ze ook als kleine meid haar best deed om zijn aandacht te trekken, er kwam geen antwoord van zijn kant.
Het zwembad staat centraal in dit verhaal. Beetje bij beetje loodst het verhaal je naar de verdrinkingsdood van Leo, het broertje van Lea. Je leert ook waaraan Lea haar naam te danken heeft en dat ze zonder dit tragische ongeval waarschijnlijk nooit op deze aarde was geweest.

Het verhaal start plots. Je wordt als het ware in het midden van een scène in het verhaal gesmeten. Zo is de opening een paginagrote tekening van Leo dit ligt te dobberen op het water, weliswaar nose down en met kleren aan. Dit resulteert in meer vragen dan antwoorden, wat waarschijnlijk de bedoeling van Zidrou was.
En beetje bij beetje krijg je de bevestigingen op je vermoedens.

De strip is opgebouwd uit verschillende hoofdstukken. Elk vertelt een verhaal uit de relatie tussen vader en dochter waardoor je de vader leert kennen in al zijn facetten: de drukbezette, nog steeds rouwende man die geen tijd heeft voor zijn dochter. Al deze aparte delen vormen uiteindelijk één geheel en geven je een totaalplaatje van het leven van Lea. En of dit inderdaad aan mooie reis is mag je zelf beslissen.

Zidrou, een alias voor Benoit Drousie, is voornamelijk gekend van tienerreeksen zoals ‘Tamara’ en ‘Dokus de Leerling’ maar heeft dus nog meer pijlen op zijn boog. Voor dit verhaal graaft Zidrou in zijn eigen leefwereld. Hij kreeg namelijk ooit een tekening van een zevenjarige knaap met daarop alleen een volledig rood huis met dikke zwarte regendruppels (terug te vinden in de strip op pagina 44). Een zwaar depressieve indruk gaf deze tekening en bevestigt dat elk kind zijn eigen leefwereld heeft, creëert en beleefd. Deze tekening werd de basis voor ‘Een mooie reis’ en de hoofdfiguur Lea als vervanging van de overleden Leo.

Met Springer als tekenaar van dienst kan je alleen maar beslissen dat deze samenwerking een succes is en een strip heeft teweeggebracht die ik alleen maar kan aanraden. Prachtige vertelstijl uitgewerkt met sobere maar to-the-point tekeningen. Het was lang geleden dat ik, na lectuur, nog eens een boek heb weggelegd en dat ik diep vanbinnen iedereen om me heen hartelijk bedank, gewoon omdat ze er zijn.