De Zouaaf 2 Olympe

We sluiten wel wat reeksen af deze dagen. De Zouaaf is er ook zo één. Een tweeluik, getekend door Ersel onder regie van Renot.

Zoals we weten uit het vorige deel heeft Alexandre dienst genomen in het leger om op deze wijze te kunnen ontsnappen aan de gevolgen van een misdaad die hij zelf niet heeft begaan. Jammer genoeg lukt dit maar tijdelijk. Ondertussen lopen de garnizoenen nederlaag op nederlaag en besluit de generaals om Alexandre, die toch een grote kennis van het Mexico waarin ze zich bevinden heeft, hem eropuit te sturen om verscheidene opdrachten te vervullen. Eén van deze opdrachten is de leider en de locatie van zijn revolutionairen te ontdekken.
Hij trekt, samen met zijn vriend Crayon en nog enkele kameraden, de Rio Grande over om dit tot een goed einde te brengen.

Eén ding moet me onmiddellijk van het hart. De vertalingen van het Spaans die men onderaan de kadertjes zet zijn niet alleen storend maar halen voor een groot deel de schwung uit het verhaal. En die schwung is er. Het verhaal is beklijvend van begin tot eind. Waar deel één me traag vooruitging haalt deel twee deze schade zeker in. Het is een verhaal met een verrassend plot. De bladvullende schetsen van Crayon zijn alleen maar een surplus op het geheel.

Dat Ersel, ofte Erwin Sels, kan tekenen weten we al langer. Waarschijnlijk zijn deze genen van vader op zoon overgedragen. Toch heb ik het gevoel dat sommige tekeningen nogal snel getekend zijn. De diepgang is hier en daar ver te zoeken. Net of het al laat op de avond is en men toch nog snel een pagina wenst af te werken. Maar, en dat geef ik toe, daar moet je een muggenzifter voor zijn om daar over te vallen.

Sterk aan te raden twee delen die niet afzonderlijk te lezen zijn. Ze vormen een geheel dat je een uurtje spanning zullen bezorgen, meer als je rustig geniet van de tekeningen van toch wel hoge kwaliteit. Waar Medea, ook van Renot en Ersel, me qua verhaal niet zo kon bekoren is dit een waar succes.