De moorden in de Rue Morgue 1 De moorden in de Rue Morgue

Edgar Allan Poe heeft 'De moorden in de rue morgue' in 1841 gepubliceerd in Graham's Magazine. Dit kortverhaal wordt algemeen beschouwd als het eerste detectiveverhaal. De hoofdpersoon, Dupin, en zijn helper kregen een schier onmogelijke moordzaak voor hun kiezen. Zoals je al kan merken, lijkt dit fel op Sherlock Holmes en Watson. Voor alle duidelijkheid, die laatsten zijn de afgeleiden van dit eerste verhaal.

Maar is dit detective-verhaal nog steeds interessant, wetende dat we ondertussen kennis gemaakt hebben met Holmes, Poirot,...?

Twee vrouwen worden op een zeer gewelddadige manier vermoord. Echter de kamer waarin het gebeurde is van binnen uit afgesloten: deur en raam zijn potdicht en de schouw te dun om door te geraken. Wie heeft de moorden gepleegd en hoe is hij/zij kunnen ontsnappen? De politie-detective, een onuitstaanbare snob, denkt al vlug het antwoord te hebben, maar Dupin neemt deze oplossing bijna als een belediging op en gaat de uitdaging aan om zelf de 'echte' moordenaar te vinden. Na een grondige inspectie van de moordlocatie, weet Dupin het eigenlijk al. Zijn deducties en logica helpen hem om een net te spannen rond de moordenaar en langzaamaan sluit het zich.

Het verhaal is een voorloper van Sherlock en dat merk je ook. Het komt allemaal wel bekend voor en toch... toch weet je de oplossing niet voor Dupin alles bij elkaar brengt. De karikaturale stijl tilt het verhaal een niveau hoger. De ijdelheid, arrogantie en andere 'geweldige' menselijke kantjes woorden heerlijk uitvergroot en tentoon gesteld. De manier waarop Dupin zijn snor streelt, spreekt boekdelen.

In het kort: een leuke, karikaturale tekenstijl voor een rationeel onderzoek.