Pablo 2 Apollinaire

"Besef goed, beste lezer: in dit boek is niets gelogen!" Een ronkende uitspraak, die vermeld staat op achtercover van deze Pablo. Pablo verwijst natuurlijk naar Pablo Picasso, een bekende kunstschilder. Dit tweede deel speelt zich af in Frankrijk.

In 1904 heeft Pablo, Fernande ontmoet, een bohemienne en kunstenares die zijn minnares werd. Ze komt dan ook in veel van zijn schilderijen uit die periode voor. Het waren echter tijden van ernstige armoede, kou en wanhoop, en nog verergerd door de zware winter. Veel van Pablo's werk werd verbrand om de kleine woning warm te houden. Maar uiteindelijk wordt Pablo Picasso in 1905 een favoriet van de Amerikaanse kunstverzamelaars Leo Stein en Gertrude Stein. Picasso schilderde portretten van Gertrude Stein en zij werd Pablo's voornaamste beschermvrouw. Ze verwierf zijn tekeningen en schilderijen en exposeerde ze in haar informele Salon in haar huis in Parijs. En inderdaad, dit is zowel de inhoud van de strip als de waarheid over het leven van Pablo Picasso in die periode (voor zover ik kon achterhalen).

Maar deze opsomming van droge feiten geeft zeer slecht de sfeer weer die op elke pagina terug te vinden is. De losse, schetserige stijl, gecombineerd met een gepast kleurenspel, brengt treffend de gepaste uitstraling naar buiten: warme kleuren bij de feestjes en plezier, koude bij vrieskou en verdriet. Hierdoor beleef je de uitspattingen, de passie en de tragedie van Pablo's leven alsof je naast hem staat.

Sfeerbeeldje uit Pablo 1:

In het kort: de knotsgekke waarheid en niks dan de waarheid.