Love (Dark Dragon Books) 1 De vos

We treden binnen in een sereen landschap waar een paar buffels elkaar eerst bedreigend aankijken en dan op elkaar afstormen. Een wijfje en de voortplantingsdrang zal wel weer de reden zijn. Vos, getekend voor het leven, aanschouwt dit alles maar besluit wijselijk om dit tafereel aan hem voorbij te laten gaan. Zoals elk vleesetend roofdier is de grootste reden van zijn bestaan het overleven door de jacht. En daar is zij dan ook mee bezig, maar met heel wisselend succes.

Aan dit paradijselijk tafereeltje komt jammer genoeg een einde. Het eiland waarop deze dieren wonen is een nog actieve vulkaan, die plots tot uitbarsting komt. Eerst spuwt ze wat zwarte wolken, gevolgd door wat hete stukken steen die dampend in de zee, die het eiland omringt, vallen. Hoe verder we in het verhaal gaan, hoe heviger de uitbarstingen. Voor de dieren op het eiland is het nu erop of eronder. Alles is toegestaan om te overleven.

Scenarist Frédéric Brrémaud heeft een prachtig verhaal in elkaar gestoken. Deze zekere hit is bovendien een verhaal zonder woorden. Want zoals we allen weten: dieren kunnen niet praten. Het verhaal is van zeer hoge kwaliteit en sleurt je mee van de ene gebeurtenis in de andere. Zeker op het moment dat de vulkaan uitbarst is er geen moment meer om naar adem te happen.
De vertelwijze is simpel doch intrigerend. Simpel omdat je het leven van Vos volgt, geterroriseerd door een gebeurtenis waar zij geen vat op heeft. Intrigerend omdat Vos blijkbaar tegen de stroom van de vluchtende dieren inloopt.

De tekeningen zijn van de Italiaan Federico Bertolucci. Deze in Toscanië geboren tekenaar heeft een Disney achtergrond. Hij tekende enkele tekeningen voor het weekblad Mickey en het maandblad Minnie. Na enkele andere projecten doet hij de inkleuring voor Lilo en Stitch. Inkleuren was namelijk zijn specialiteit en hij werd vaker gevraagd om mensen bij te staan tijdens inkleuringen. Maar dit Disney-avontuur heeft hij door zijn tekeningen voor Love achter zich gelaten. Hier en daar zie je nog wel even een raakpunt, maar dat is minimaal. Hij gaat meer voor de realistische stijl, een stijl die beter geschikt is voor de aard van dit verhaal.

Er zitten enkele onvolmaaktheden in, maar dat laat ik over aan de zoölogen onder ons. En neen, we gaan niet zaniken over de ijsbeer en de pinguïns, want dat ligt er net iets te dik op. Vraag is of dit niet een klein beetje de bedoeling is van de tekenaar/scenarist.

Prachtig epos dus. Een aanrader voor groot en klein. Als je deze nog niet hebt aangeschaft: met rasse schreden naar je stripspeciaalzaak en aanschaffen, deze strip. Je krijgt 80 pagina voorgeschoteld waar je je vingers van aflikt. Een prachtig verhaal over leven en dood, hoop en verdriet.

En diegene die de smurfen kan ontdekken die in het verhaal zitten: Hier posten. :-)