Hauteville House 8 Fort Chavagnac

Hauteville House is een reeks die zich situeert eind 19de eeuw. Het grote verschil met de gekende geschiedenis is dat er zich op een bepaald moment, dankzij buitenaardse kennis, een grote omwenteling heeft voorgedaan waarin de mens plots de beschikking kreeg over wetenschap die zorgde voor een grote sprong voorwaarts in de technologie. Heel wat machines bekend uit ons heden zijn mogelijk dankzij stoom als stroombron. Nikkel-winning (nikkel is de onmisbare grondstof om alle moderne machines te maken) zorgt ervoor dat de mens zijn eigen habitat om zeep aan het helpen is: lucht en water worden vervuild, de aarde wordt uitgebuit. Enige gelijkenis met wat nu bij ons aan het gebeuren is, is zeker geen toeval! Door de onherroepelijke schade die de mens aan z’n planeet aan het aanrichten is, treden vreemde wezens op de voorgrond die zichzelf de behoeders van de aarde en het mensdom noemen. Erg vredelievend blijken ze echter niet te zijn. Integendeel...

De eerste bladzijden houden grotendeels een herhaling in van wat in vorige delen gebeurde. Voor wie het even geleden is vormt dit een mooie gelegenheid om het geheugen op te frissen, voor de anderen is het wellicht overbodig.
Verder verhaalt dit achtste deel voornamelijk over het bezoek dat de vreemde wezens uit de diepzee brengen aan de mens en z’n aangestelde vertegenwoordigers. De uitkomst van die gesprekken zal bepalend zijn voor de toekomst van het hele menselijke ras. Jammer genoeg wordt dit gegeven te lang uitgesponnen waardoor ook dit deel ontbeert wat vorige delen reeds te kort hadden: vooruitgang. Er wordt teveel herhaald en teveel uitgelegd wat in het verleden plaatsvond zonder dat dit echt nieuwe zaken bijdraagt tot het verhaal. Akkoord, de buitenaardse wezens zijn nieuw, maar deze komen mij jammer genoeg ongeloofwaardig en onecht over. Ik ben wel benieuwd of dit nieuw alien-element wordt aangehouden in de volgende delen of dat men weer meer de focus zal leggen op de zoektocht naar en de strijd om de artefacten die toegang geven tot de ‘tombe der kennis’. Gezien de laatste prenten, vermoed ik dit laatste.
Zoals we van Thierry Gioux, die al van bij de start van de reeks de tekenaar van dienst is, gewoon zijn, worden de tekeningen mooi uitgewerkt en is het perfect mogelijk om de verschillende personages van elkaar te onderscheiden. Zonder meer mooi werk dat aangenaam is om naar te kijken.

Besluit: alweer een prachtige uitgave van Silvester. Het verhaal mag wel aan schwung winnen wil het de aandacht van de lezers/kopers vasthouden.