De zoon van Superman 1 De zoon van Superman

Wow dit boek was mijn eerste supermanverhaal en natuurlijk is het meteen een special geval! “Zoon van superman” is een zogenaamd “Elseworlds-verhaal”. Dit wil zeggen dat het buiten de zogenaamde continuïteit valt. Het is een soort “wat-als”-verhaal, waarbij het vertrekt van een ander uitgangspunt, maar wel dezelfde hoofdrolspelers heeft, die soms toch wel een andere rol op zich nemen. Het voordeel van deze verhalen is dat ze dus los te lezen zijn, maar je hebt soms wel wat achtergrond nodig om iedereen te duiden. Echter als je ooit al eens een superman-film gezien hebt zijn de meeste personages zoals Lois Lane en Lex Luthor wel gekend. Ook de Justice League America(JLA) laat bij de meesten wel een belletje rinkelen; het is een groepering van superhelden die samen de misdaad bestrijden. De Justice League bestaat onder andere uit Wonder Woman, Batman, Flash, Green Lantern, Martian Manhunter en natuurlijk Superman.

Op het moment dat er zonnevlammen zijn, ontdekt Jon Kent dat hij superkrachten heeft. Zijn moeder, Lois Lane, kan dan ook niet anders dan hem uitleggen dat zijn vermiste vader Clark Kent niemand minder is dan Superman die al 15 jaar van de aardbodem is verdwenen. Jon treedt in de voetsporen van zijn vader als Superman. Om meer te weten te komen over de mysterieuze verdwijning van zijn vader sluit hij zich aan bij de “Supermen”. Dat is een organisatie onder leiding van Peter Ross en Lana Lang die, ter herinnering aan superman, er voor ijveren dat de staat meer opkomt voor de armen en de zwakkeren in tegenstelling tot wat ze nu doen: meer vrijheid geven aan de mensen die het kunnen betalen. Officieel wordt de groep als een terroristische organisatie beschouwd. De leiding van het land eet dan ook uit de hand van de rijken en machtigen der aarde zoals Lex Luthor, die tevens de JLA onder controle houdt door hen te subsidiëren en hen te bespioneren via de Martian Manhunter.

De supermen ontdekken een geheime basis waar Superman al die tijd gevangen zat. Nu heeft Jon na al die tijd plots een vader, die dan nog superman blijkt te zijn! Dit moet wel tot een generatieconflict leiden! Ondertussen vraagt de JLA of Superman weer zin heeft om zich bij hen aan te sluiten om zo de terroristen uit de weg te kunnen ruimen.

Als je eenmaal mee bent met al die superhelden en als je weet wie wie is, is dit wel een leuk verhaal. Het bevat alles wat je van een superheldenverhaal mag verwachten: het is mooi getekend, bevat veel actie, een vleugje humor en romantiek maar daarnaast bevat het verhaal dus ook een sterke emotionele kant met de vader-zoon-relatie.
Misschien is deze uitgave niet de ideale opstap om in het superheldengenre te stappen, zeker niet voor superman, dan is dit origin-verhaal dat recent is vertaald een betere opstap.

Alweer een mooie uitgave van RW!