Helden van de Tour 1 Helden van de Tour

Met de 100ste editie van de Ronde van Frankrijk in het vizier, zijn er heel wat boeken uitgegeven die de geschiedenis van deze historische en onnavolgbare wielerwedstrjd bespreken. Zo ook de strip “Helden van de tour”. Daarin beschrijft Jan Cleijne een deel van de ontstaansgeschiedenis van de Ronde van Frankrijk en brengt hij een eerbetoon aan heel wat klinkende namen uit de geschiedenis van deze door velen gevolgde course. En het zijn niet enkel onbesproken namen zoals Coppi, Anquetil, Merckx, Zoetemelk en vele anderen die de revue passeren; ook de dieptepunten van de laatste jaren zijn niet uit de weg gegaan. Daarbij wil ik trouwens vermelden dat er ook in den beginnen heel wat zaken waren die absoluut niet door de beugel konden, maar die situeerden zich meestal op een ander vlak dan doping. Erg leuk om lezen, deze weetjes!
Als niet heel grote wielerfan die echter wel regelmatig het ronde-nieuws volgt, heb ik enorm genoten van dit album. De evolutie van 110 jaar (jawel, u leest het goed: 110 jaar want de Ronde ging niet door tijdens WO I en WO II) snelt aan het lezersoog voorbij en brengt een erg mooi en beknopt overzicht van wat iedereen eigenlijk dient te weten over dit wereld-evenement. Op een schitterende wijze integreert de auteur heel wat weetjes en anekdotes in de verhalen van de toprenners van weleer, die duidelijk maken hoe het er vroeger aan toe ging op en naast de baan. Wie graag weet hoe lang de langste rit ooit was, wat het kleinste verschil tussen de nummers 1 en 2 was bij aankomst in Parijs, waar de kleur geel vandaan komt voor de koploper, wie de grootste helden waren en nog zoveel meer, haalt met dit boek een originele terugblik op 100 jaar Tour de France in huis.

Ook de grafische kant is de moeite waard. De schetsmatige tekenstijl evolueert langzaam van een oude look (type eerste zwart-wit-films) naar een modernere look zonder hierbij wezenlijk van stijl te veranderen. De personages zien er soms iets te kinderlijk getekend uit, maar zijn wel steeds herkenbaar hoewel de ene keer wel beter dan de andere. Eigenlijk vind ik vooral het ‘oude’ deel heel erg geslaagd en passend bij het verhaal. Het einde lijkt iets te snel afgewerkt.
Besluit: wie op zoek is naar een luchtig maar erg mooi vormgegeven naslagwerk over de Ronde, kan gerust overgaan tot de aankoop van dit boek. Ook niet-kenners of niet-liefhebbers zullen genieten van de adembenemende tochten langs Alpe D’Huez, Puy De Dôme en meer van die klinkende namen.