Gil St-André 10 De valstrik

Derde cyclus deel 2. Even een korte samenvatting van het vorige deel: Rijke miljardaire, boot, aanslag, ontsnapt, gered door Gil, eiland, helikopter, erfgename GRH, vijandige neef en nicht, Laurent Bassa van Malaki Masso, moord op Bassa, Gil PDG, Complot.
Zo, nu iedereen weer mee is, starten we met deel twee van deze cyclus.

Meer en meer sluit het web zich rond de rijke miljardaire van GRH, Diane de Bochard Haumont. Na de moord op een ex-minnaar verdwijnt ze niet alleen van de aardbol, haar bodyguard is ook spoorloos verdwenen. Ook het contract dat men ging tekenen met Malaki Masso staat op losse schroeven. Dit contract was niet alleen een mooie meevaller voor GRH maar ook de toekomst van Malaki Masso staat er mee op het spel. Maar voor Gil Saint André schijnt het licht altijd op het eind van de tunnel. De vervanger van Masso is een gelijkgestemde en deze heeft alle rechten om het contract alsnog te ondertekenen. Ondertussen is Kapitein Pellat niet meer zo vast overtuigd van de verantwoordelijkheid van Diane en vraagt aan Gil om de neef en nicht, waarvan sprake in de korte samenvatting van deel één hierboven, mee te nemen als afgevaardigden van GRH in de plaats van de onvindbare Diana. Pellat vermoedt dat er eerder dient gezocht te worden in die richting.

Enfin, je kan het weeral lezen, er staat weer heel wat te gebeuren in deze aflevering van Gil Saint André. Voor sommigen onder ons staat die waarschijnlijk nog geklasseerd onder de S van Spoorloos. Jean-Charles Kraehn kan als geen ander spanning en avontuur combineren. Zijn vertelwijze is zoals gebruikelijk voor de aandachtige lezer. Het ene complot volgt het andere op en het ene is nog maar net opgelost of de volgende vragen staan al weer te wachten voor de deur. Hiervoor heeft Kraehn, en dat is jammer, ellenlange repen tekst nodig om dit allemaal aan de lezer duidelijk te maken. De tekst is wel een must om het noorden niet te verliezen maar het komt de schwung van het toch wel spannende verhaal niet ten goede.

Aldus weer een geslaagd deel van deze topreeks. We kijken met zijn allen al uit naar het volgende, afsluitende deel van deze cyclus. En even gaan gluren bij onze Zuiderburen heeft geen zin want die zitten slechts even ver als wij. :-)