De klant 1 De klant

Zidrou heeft op korte tijd een ferme reputatie opgebouwd als scenarist van wat diepgravendere verhalen. “De verhalenverteller”, “Lydie”, “Een mooie reis” en “Het vel van de beer” zijn verhalen die aan je lijf blijven kleven. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen voor dit verhaal! Net als voor die andere verhalen heeft Zidrou ook deze keer een onbekende tekenaar, Man, bereid gevonden om zijn verhaal uit te werken.

Zidrou serveert ons het verhaal van een man die verliefd wordt op een prostituee, om haar te redden ontvoert hij de dochter van haar pooier. Kortom een erg explosieve situatie waar je eigenlijk niet teveel van mag weten als je volop wil genieten van het verhaal. Hij vertelt het als een soort raamvertelling in een brief die de man schrijft naar zijn zus. Daarnaast wordt er ook regelmatig weg en weer gesprongen naar het verleden, maar alles blijft vlot leesbaar.

Man heeft een meer realistische stijl dan de andere tekenaars van Zidrous one shots. Hij gebruikt wel een dikke omtreklijn en staat ook in voor de inkleuring. Het totaal trekt wel aan, maar het geeft een wat kille aanblik. Nu past dit wel in het verhaal dat Zidrou ons voorschotelt. Alhoewel de prostitutie ook wel de betaalde liefde heet is er in dit milieu niet veel echte liefde te bespeuren. Het verhaal bevat veel flash backs maar dit wordt duidelijk gemaakt door die scènes een zwarte rand te geven, zo pas je dit eleganter toe dan altijd een duidend kader te moeten plaatsen.

Dit verhaal greep me minder aan dan de eerder vernoemde titels, misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen, maar laat dit je er toch niet van weerhouden om het boek ter hand te nemen, het verhaal heeft meer om het lijf dan een gemiddelde hoer kleren om het hare!