Tangy en Laverdure (Dargaud/Lombard/Oberon/Novedi/Arboris) 26 Gevangene van de Serviërs

Van 1988 is het geleden dat er nog eens een nieuw verhaal van Tanguy en Laverdure (T&L) is verschenen in het Nederlands. Deel 26 is dan ook het eerste deel dat niet werd geschreven door Charlier. De reeks werd in 1959 door hem in het leven geroepen en de eerste delen werden getekend door Albert Uderzo. Allereerste publicatie was dan ook in het striptijdschrift Pilote. T&L verscheen vanaf dan vrijwel ononderbroken tot 1971. Charlier schreef de verhalen allemaal zelf tot aan zijn overlijden in 1989. Naast Uderzo werd de reeks ook nog getekend door Jijé, Serres en Coutelis.

En toen werd het even stil rond de twee helden. Tot Jean-Claude Laidin (zelf oud-jetpiloot) en Yvan Fernandez de draad weer opnamen.
De strip werd reeds in 2002 uitgegeven in het Frans, dus echt nieuw materiaal kunnen we het niet noemen. Maar we zijn wel blij dat Arboris het heft in handen heeft genomen om dit deel te vertalen. Weliswaar is deze strip de vermoedelijk voorloper van meer want er zijn heel tastbare plannen om de hele reeks als integrale uit geven, nadat de platen helemaal zijn opgekuist en opnieuw geletterd.

Het verhaal:
1995. We bevinden ons midden in de Bosnisch-Servische oorlog. De Franse luchtmacht stuurt luchtsteun naar de internationale troepenmacht in NAVO-verband. Laverdure, die midden in een relatie zit met een plaatselijke schone, wordt uitgestuurd op een verkenningsmissie. Samen met zijn co-piloot Lowietje worden ze neergehaald en gevangen genomen door Bosnische Serviërs. En het zou geen T&L verhaal zijn mocht Tanguy hier niet achteraan gaan om zijn beste vriend Ernest te gaan redden.

Ga niet af op de cover, waar T&L nogal stuntelig staan afgebeeld. Antonio Parras heeft deze tekening afgeleverd en het resultaat is niet te vergelijken met dat van de tekenaar Yvan Fernandez, die het verhaal zelf voor zijn rekening nam.

Deze strip is een beetje terugkeren naar 'die goede tijd'. Als je het verhaal leest heb je niet de indruk dat hier andere mensen aan het werk zijn. De stijl van Charlier werd van begin tot einde gerespecteerd. De scenarist heeft mooi binnen de lijntjes gekleurd. Ook de tekeningen komen uit hetzelfde oude doosje. Ook hier dus geen stijlbreuk, zoals zo vaak gebeurd als nieuwe krachten een bestaande reeks onder handen nemen.
Het is een leuk, aangenaam verhaal dat de oudere lezer en kenner van T&L zal kunnen bekoren en dat de jonge lezer, die totaal onbekend is met deze strip, zal doen hunkeren naar meer. Mooi vervolg en hopelijk worden de twee volgende delen, die reeds in het Frans bestaan, ook vertaald.