Catwoman: Rome zien en sterven 1 Rome zien en sterven

Grrrrr. Michelle Pfeiffer en Halle Berry mogen aan de kant gaan staan. De Catwoman die Tim Sale uit zijn potlood tovert, is een pak sexyer.

Het verhaal in het kort: Catwoman wil weten wie haar vader is. Daarvoor moet ze naar de bakermat van de maffia: Italië. Catwoman vermoedt namelijk dat Carmine 'Roman' Falcone haar vader is. Om zekerheid te hebben, moet ze naar zijn geboortestad: Rome. En dat treft, ze moet toch even weg van die stuurse Batman. Geplaagd door nachtmerries neemt ze het vliegtuig naar Rome, als Selina Kyle. Edward Nigma (the Riddler) gaat mee, om te zoeken waar de hoogste maffiabaas woont. Selina wordt opgewacht door een lijfwacht, Blondje. In tegenstelling tot wat zijn koosnaam doet vermoeden, is hij de beste huurmoordenaar van Italië. Hij wil Selina helpen, maar eerst moet zij een ring voor hem opsporen. Wie die ring draagt, wordt de baas over de hele Italiaanse maffia. Dat zal uiteraard niet van een leien dakje lopen. En speelt the Riddler wel het spel correct mee?

Het duo Tim Sale en Jeph Loeb was met deze comic niet aan hun proefstuk toe. Toen 'Catwoman: When in Rome' uitkwam, hadden ze samen al enkele steengoede verhalen gemaakt, zoals Daredevil: Yellow, The Challengers of the Unknown en Batman: The long Halloween / Dark Victory. En dan vergeet ik er nog wel een paar. Deze 'Rome zien en sterven' speelt zich eigenlijk af ten tijde van Dark Victory. Die jarenlange samenwerking laat zich voelen: Sale krijgt meer dan genoeg ruimte om zijn tekentalent te etaleren. En hoe. Wervelende actie, fantastisch gebruik van schaduweffecten, paginagrote schilderijen... Zelden heb ik een sexyer heldin gezien dan zijn Catwoman. En ja, dat is met inbegrip van Roodhaar...

De tekeningen staan mijlenver boven het verhaal. Niet dat het slecht is, verre van, maar van Jeph Loeb zijn we meer gewoon, zeker wanneer hij met zijn kompaan Tim Sale werkt. Het is wel spannend, maar een aantal elementen zijn me niet duidelijk: waarom zou Catwoman de hulp moeten inroepen van The Riddler om iemand op te sporen? Of waarom krijgt Selina Kyle bescherming van net die maffiabaas die The Riddler voor haar moet opsporen? Maar misschien heb ik iets in de continuïteit gemist.

Deze comic vormt een mooie aanvulling op de Loeb/Sales Batman-trilogie en is apart te lezen. Het verhaal is niet op het niveau van hun andere samenwerkingen, maar dankzij Tim Sales adembenemende tekeningen stijgt deze comic toch boven de middelmaat uit.