Chapman 2 Jaren van goud en bloed

Deze reeks is een onderdeel van de collectie plankgas van Daedalus, dus dan weet je al wat je mag verwachten. Een reeks waar de auto centraal staat. Zoals de titel van de reeks al aangeeft is het een biografische reeks over Colin Chapman. Colin Chapman was de geniale schepper van het merk Lotus en drukte een onuitwisbare stempel op de autosport. In het voorwoordje in dit tweede deel staat een brief van Clive, de zoon van Colin, die het heeft over een verhaal met grote historische nauwkeurigheid en een waar gevoel voor drama. Dit is niet gelogen want toen was de dood een wezenlijk onderdeel van de formule 1. Dit tweede deel dat zich afspeelt tussen april 1968 en december 1970 begint en eindigt met de dood van een bekende formule 1 piloot. Als je ziet dat gordels toen nog optioneel waren of dat het grootste deel van de circuits nog niet ommuurd waren met vangrails of zo moet het nauwelijks verbazen dat er jaarlijks doden vielen. De vereniging van piloten ijverde dan ook voor meer veiligheidsmaatregelen en zo zijn er zelfs races afgeschaft!
Naast de harde teammanager die zijn keuzes wil opdringen aan zijn piloten zien we Colin Chapman ook als huisvader en papa bezig met zijn kinderen. Hoe hij hen uitlegt hoe de maanlanding in zijn werk gaat is zelfs aandoenlijk. Dat Colin Chapman ook maar een mens was krijgen we te zien door zijn betrokkenheid met de dood van Jim Clark, die meer was dan een van zijn piloten, nadien probeert hij ook om afstand te houden met zijn racers om dit niet nog een keer te moeten ondergaan. Bij ieder nieuw type auto dat opduikt in het verhaal hoort een verhelderende tekening met technische uitleg. Dat is niet echt aan mij besteed maar de echte autoliefhebbers zullen hier wel van smullen!
Dit verhaal leest als een Michel Vaillant verhaal, het gaat van race naar race met de gekende problemen zoals motorpech, ongevallen, spanningen tussen rijders onderling en met hun teammanager, introducties van nieuwe wagens of nieuwe technische snufjes. Het grote verschil is dat alles dit keer echt is gebeurd. Nu lijkt het formule 1 circus één groot geldcircus waarbij de chauffeurs minder invloed hebben op het resultaat van een race dan vroeger. Je kan je zelfs afvragen of de racers van toen helden of wel gekken waren als je weet dat er ieder seizoen wel doden vielen! Zoals je ziet heeft dit verhaal dus wel wat meer te bieden dan een gewone racestrip, het leert je veel bij over hoe het racen toen in elkaar zat!