Guust 01 Flagrante flaters

Een stukje nostalgie in je handen hebben in een relatief nieuw kleedje, het is iets waar je meestal alleen van kan dromen. Maar Dupuis heeft daar anders over gedacht. De uitgeverij geeft de vijf oblong-deeltjes van Guust Flater opnieuw uit.

Het woordje relatief wil ik hier graag even toelichten. De strip is uitgegeven in hetzelfde formaat als de eerste uitgave maar heeft hier en daar toch een kleine aanpassing moeten ondergaan. Zo heeft Frédéric Jannin de inkleuringen gerestaureerd en ook al heeft men de oude spelling zoveel mogelijk behouden, de meest storende fouten heeft men alsnog gecorrigeerd. Dat samen met een barcode op de achterkant die er manueel op gekleefd is (maar niet verwijderbaar), een uitgave in hardcover (oorspronkelijk waren die in softcover) en de oorspronkelijk enkel in het Frans verschenen schutbladen en je hebt alle veranderingen meegekregen. Je ziet: het leunt dus voor 90% aan bij de originele uitgave. De resterende 10% verandering is voor ons eigen goed.

Wat ook werd behouden is de niet chronologische volgorde van de gags. Zo kan je je in deel 1 afvragen waar die latex-pop van Guust plots vandaan komt en is ook de eerste kennismaking tussen juffrouw Jannie en Guust niet duidelijk. De uitleg hieromtrent verschijnt, net zoals in de eerste drukken, in de volgende delen.

Het was een tijdje geleden dat ik nog eens een Guust in de hand had. Met de mening dat ik alle grappen toch al kende, sloeg ik dit boekje open. Groot was de verrassing dat Guust me nog altijd kon bekoren alsof het de eerste maal was dat de grappen over mijn oogbollen rolden. Laat ons duidelijk zijn: Guust is tijdloos. De hilarische scene, reeds duizend maal toegepast door anderen, waarin Guust hemelwaarts kijkt om tot de conclusie te komen dat zijn haar te lang is, is van een allooi waar de meesters Jidéhem en Franquin de harten van de lezers hebben veroverd. De humor is simpel, nooit hoog gegrepen, voor iedereen leesbaar en getuigt van een vindingrijkheid waar de gag-schrijvers van de huidige generatie vaak hun melk haalden.

Nu blijft natuurlijk de vraag of een zoveelste heruitgave nodig is. De Franquin-fan zal dit boekje zeker aanschaffen en laat deze liefhebbers van Guust nog groot in getale zijn. Maar ook de anderen kunnen zo opnieuw Guust leren ontdekken. Rekening houdend met het feit dat de laatste reguliere Guust Flater van 1996 is, dan weet je zo dat er een generatie is die opgroeide zonder dit icoon van de stripwereld, of het moet zijn met de boekjes die papa nog in de boekenkast heeft staan. Wetende dat die zijn strips meestal koestert alsof het zijn eigen kinderen zijn....
Het antwoord is bijgevolg: ja. Deze herdruk heeft reden van bestaan. Ik zou zelfs meer zeggen (oei, zit ik hier niet met een uitdrukking van een andere populaire Belgische reeks?): deze lezer is dolgelukkig met de herdrukken van de oblong-delen van deze Belgische "superheld".

Terwijl dit geschreven is, liggen de volgende delen ook al in de winkel. Allen daarheen dus!