Recensie

Guust 03 Flaters als water


In een eerdere recensie werd de eerste heruitgave besproken. Daar kan je meer achtergrond terugvinden over deze reeks. Maar ondertussen zijn we al aan nummer 3 van deze oblong-uitgaves en concentreren we ons op Guust Flater zelf.

Onze Guust is een heerlijk figuur dat lui, gemakzuchtig en kinderlijk eenvoudig lijkt. En toch combineert hij twee tegenstrijdigheden: niks doen en dan toch alles fout laten gaan. Het is een opmerkelijke gave dat weinigen bezitten, maar gelukkig voor ons blinkt Guust er in uit. We krijgen dan ook een aaneenschakeling van nalatigheid, onkunde en misverstanden.. oh en ook nog een grap of twee en dat allemaal op het kantoor van Kwabbernoot. Guust, de postsorteerder, heeft zijn naam niet gestolen: Flater. In het echt zou zo'n 'werk'-kracht al lang ontslagen zijn.. wacht eens... dat is juist wat hier geprobeerd wordt en natuurlijk glansrijk mislukt. Ja, zelfs dat is te hoog gegrepen in dit kantoor.

Toch kan je niet zeggen dat Guust slechte bedoelingen heeft. Integendeel, als hij al eens in actie schiet, is dat meestal omdat zijn hart aangesproken wordt. Maar als je twee linkerhanden hebt.. En toch is het ook geen goed idee om hem niks te laten doen, want dan heeft hij tijd om aan een tombola mee te doen en brengt hij de gewonnen prijs mee naar het werk... alleen jammer dat dat een koe blijkt te zijn en dat het kantoor eigenlijk een klein appartement een paar verdiepingen hoog is. Je ziet het al gebeuren, hé. Dat is dus Guust Flater.

http://www.stripweb.be/stripverhalen/551_3172013123328-b43rTWmyqy16bPWmxudJsN7keJxZPDYr-page6-1200.jpg

Franquin speelt met lijndiktes om de tekeningen duidelijker te maken. De buitenste rand rond belangrijke elementen is dik, terwijl ondersteunende elementen en de arcering voor schaduw eerder dun ingevuld wordt. Nochtans wilt dit niet zeggen dat er weinig detaillering is, integendeel zelfs, maar alles heeft zijn juiste plaats en zwaarte gekregen binnen het verhaal. Het versimpelt het lezen van het beeld en houdt zo de vaart doorheen de verschillende gags.
Ook het gebruik van de kadrering en lay-out is van een hoog niveau. De kaders worden functioneel gebroken om zo bijvoorbeeld toe te laten om een schreeuw echt van het blad af te exploderen. Andere keren wordt het gebruikt om een element in lay-out wat extra in de verf te zetten en even later onthult de clou waarom dat element zo belangrijk was. Heel subtiel worden we zo meer en meer in het verhaal begeleidt om het 'juist' te lezen.
Dit is strip-maken van een buitengewoon artiest.

En toch moet ik één kleine fout aanhalen, want het breekt het verhaal wel even. Op pagina 12 ontbreek ik heel wat tekst en ik citeer even van bij het begin: "gebeuren moest, gebeurde: de heer Dupuis, de uitgever van Robbe- d op zekere dag de deur van het kantoor van Guust open en stond g met het beest dat zich daar bevond..." en zo verder en zo voort. Ik mis hier toch wel wat. Ik kan natuurlijk wel interpoleren wat er zou moeten staan, maar het is wel jammer.

Trouwens het blauwe voetje op elk pagina, enig idee wat dat is? Zo werd Guust Flater ooit geïntroduceerd in het weekblad Robbedoes: zonder een woordje uitleg maar met blauwe voetjes.
http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/DeWereldRondFranquin/Biografie/1957_GuustFlater.jpg

In het kort: Guust zijn flaters blijven scoren.



Dit is een officiële stripinfo.be recensie, geplaatst door een medewerker van ons team. stripinfo.be werkt samen met uitgevers om u deze recencies te brengen.